Pravilnikom o uvjetima koje moraju ispunjavati autobusi kojima
se organizirano prevoze djeca (NN broj 100/08) propisano je da će
se ispunjavanje uvjeta sukladno odredbama ovog Pravilnika
utvrđivati Potvrdom o ispunjavanju uvjeta za autobuse kojima se
prevoze djeca. Novi pravilnik stupa na snagu 11.09.2008.g.
Navedeni Pravilnik zamjenjuje Pravilnik o uvjetima koje moraju
ispunjavati vozila kojima se prevoze djeca (NN 8/06) prema kojem je
već obavljena obuka ovlaštenih ispitivača dana 13.03.2008. u
prostorijama Centra za vozila Hrvatske u Velikoj Gorici.
Budući da je u novom Pravilniku došlo do izmjena u odnosu na već
provedenu obuku, odnosno pregled vozila je pojednostavljen, izrađen
je novi kontrolni list (dat u prilogu) koji je prilagođen novoj
proceduri koju je potrebno provoditi prilikom pregleda vozila.
Kontrolni list je izveden tako da se pri pregledu autobusa
zaokružuju odgovori DA ili NE u pripadajućem retku kontrolnog
lista.
Prije pregleda samog vozila treba zahtijevati da vozilo izvana i
iznutra bude temeljito očišćeno kako bi se pravodobno uočili svi
nedostaci na vozilu. Ovo je posebno važno zbog uočavanja estetskih
primjedbi na vozilu (oštećenja, korozije, ogrebotine, otpadanja
boje i sl.) koje su uz ostale zahtjeve Pravilnika također vrlo
važne. Ako pregledu pristupi prljavo vozilo, treba ga obvezno
uputiti na kompletno čišćenje.
Ovlašteni ispitivači za ispitivanje vozila trebaju se
pridržavati sljedećeg postupka pregleda vozila i ispunjavanja
stavki kontrolnog lista:
Prilikom prijave pregleda vozila generirat će se broj potvrde
koji je potrebno upisati u polje na kontrolnom listu.
Isto tako, u određena polja u kontrolnom listu potrebno je unijeti
broj šasije autobusa i datum pregleda.
1.1. |
Autobus je obilježen znakom prema Pravilniku o obilježavanju
vozila kojim se prevoze djeca. |
DA |
NE |
|
Potrebno je provjeriti da li na autobusu na vanjskoj prednjoj i
stražnjoj lijevoj strani autobusa postoji znak za obilježavanje.
Znak za obilježavanje mora imati oblik kvadrata dimenzije 400 x 400
mm i biti izveden od retroreflektirajućeg materijala. Osnovna boja
znaka je narančasta s crnim rubom i ucrtanim simbolom koji
predstavlja figuru dvoje djece u odgovarajućem omjeru. Simbol koji
predstavlja figuru dvoje djece crne je boje. Uz znak se može dodati
i natpis »Prijevoz djece«. Natpis je crne boje na bijeloj
podlozi. |
1.2. |
Unutrašnjost autobusa je čista i neoštećena. |
DA |
NE |
|
Vizualno je potrebno provjeriti urednost i cjelovitost sjedala,
podova, bočnih stranica i rasvjetnih tijela. |
1.3. |
Vozilo je opremljeno osnovnim priborom za interventno
čišćenje. |
DA |
NE |
U autobusu mora postojati pribor za interventno čišćenje -
metla, lopatica, posuda, spužva i sl.
1.4. |
Vozilo je opremljeno ispravnim uređajem za zagrijavanje i
prozračivanje. |
DA |
NE |
Potrebno je provjeriti ispravnost rada uređaja za zagrijavanje
putničkog prostora autobusa i ispravnost rada ventilacije
autobusa.
Ispravnost rada uređaja za zagrijavanje putničkog prostora autobusa
provjerava se uključivanjem uređaja - iz za to predviđenih otvora u
putničkom prostoru mora strujiti topli zrak.
Uključivanjem uređaja za prozračivanje kroz ventilacijske otvore
treba strujati zrak.
1.5. |
Vanjske površine autobusa su neoštećene. |
DA |
NE |
|
Potrebno je vizualno provjeriti vanjske površine autobusa. Ako
su vanjske površine bile oštećene i nakon toga sanirane, potrebno
je provjeriti da je sanacija izvedena uredno. |
1.6. |
Znakovi obavijesti i natpisi unutar autobusa. |
DA |
NE |
Unutar autobusa na vidljivom mjestu moraju biti postavljeni
znakovi obavijesti najmanje na hrvatskom jeziku i latiničnom pismu
(ULAZ, IZLAZ, IZLAZ ZA NUŽDU i sl.).
1.7. |
Sva sjedala su tapecirana. |
DA |
NE |
Sva sjedala u autobusu moraju biti tapecirana. Dozvoljava se
ljepljenje tkanine na površinu sjedala i naslona, kao i djelomično
ljepljenje ili postavljanje tkanine samo na sredinu sjedala i
naslona, a da su rubovi i nadalje od drva ili nekog polimernog
materijala.
1.8. |
Sigurnosni pojasevi. |
DA |
NE |
|
Na svim sjedalima ispred kojih se ne nalazi naslon drugog
sjedala moraju biti ugrađeni sigurnosni pojasevi.
Prilikom pregleda autobusa nadzornik je dužan provjeriti ispravnost
samo ovih pojaseva. |
1.9. |
Nasloni za ruke. |
DA |
NE |
|
Na sjedalima koja se nalaze u pravcu ulaznih ili izlaznih vrata
mora postojati naslon za ruku na strani prema hodniku
autobusa.
Naslon ne mora biti pomičan. |
2.1. |
Kočni sustav autobusa opremljen je ABS uređajem. |
DA |
NE |
Potrebno je na uobičajeni način provjeriti da li je kočni sustav
autobusa opremljen ABS uređajem.
3.1. |
U slučaju curenja goriva iz instalacije, gorivo slobodnim padom
istječe na površinu kolnika. |
DA |
NE |
|
Instalacija za napajanje pogonskog motora gorivom mora biti
tako izvedena, da u slučaju bilo kakvog curenja goriva iz
instalacije i spojnih elemenata, gorivo ne curi niti kapa po
cijevima ispušnog sustava, već slobodnim padom istječe na površinu
kolnika. |
4.1. |
U autobusu postoji sigurnosna sklopka namijenjena za smanjenje
opasnosti od požara. |
DA |
NE |
|
U autobusu mora biti ugrađena sigurnosna sklopka namijenjena za
smanjenje opasnosti od požara nakon zaustavljanja vozila, sa
sljedećim značajkama:
- mora biti postavljena tako da je rukovanje dostupno vozaču koji
sjedi u vozačkom sjedalu,
- mora biti jasno označena i opremljena zaštitnim poklopcem ili
prikladnom zaštitom, radi onemogućavanja nenamjernog uključivanja.
Uz sklopku moraju biti jasno ispisane upute o postupku rukovanja
(npr. «skinuti poklopac i povući ručicu prema dolje» ili «uključiti
samo kad je vozilo zaustavljeno na stajalištu»).
Potrebno je provjeriti da li uključivanje sklopke omogućava
izvršenje slijedećih funkcija:
- brzo zaustavljanje motora,
- odvajanje iz električnog kruga barem jednog pola
akumulatora.
|
5.1. |
Vatrogasni aparati. |
DA |
NE |
|
U autobusu mora biti predviđen prostor za smještaj jednog ili
više vatrogasnih aparata, od kojih jedan mora biti u blizini
vozačeva sjedala.
Prostor za smještaj vatrogasnih aparata mora biti vidljivo
označen. |
5.2. |
Kutije prve pomoći. |
DA |
NE |
|
U autobusu je previđen prostor za smještaj najmanje dvije
kutije prve pomoći u skladu s hrvatskom normom HRN 1112.
Prostor za kutije prve pomoći vidljivo je označen. |
6.1. |
Izlaz za spašavanje na stražnjoj strani autobusa. |
DA |
NE |
6.2. |
Broj bočnih izlaza za spašavanje sa svake strane vozila. |
Riječ je uobičajeno o staklenim prozorima koji su označeni
odgovarajućim naljepnicama.
Autobus mora imati izlaz za spašavanje na stražnjoj strani
vozila, osim autobusa I klase.
Autobus predviđen za prijevoz do 50 osoba mora imati najmanje po
jedan izlaz za spašavanje na bočnim stranama vozila.
Autobus predviđen za prijevoz više od 50 osoba mora imati
najmanje po dva izlaza za spašavanje na bočnim stranama
autobusa.
Prolaz do izlaza za spašavanje mora biti slobodan za brzi
izlazak.
Potrebno je prebrojati bočne izlaze za spašavanje sa svake
strane autobusa i upisati ih u predviđeni prostor u kontrolnom
listu. Broj se upisuje posebno za lijevu, a posebno za desnu stranu
autobusa, npr: L - 3, D - 2 (s lijeve strane autobusa postoje 3
izlaza za spašavanje, a s desne 2).
7.1. |
Broj krovnih otvora za spašavanje. |
|
Autobus predviđen za prijevoz do 50 osoba mora imati najmanje
jedan krovni otvor, a za prijevoz više od 50 osoba, najmanje dva
krovna otvora.
Uz svaki krovni otvor za spašavanje mora postojati uputstvo za
otvaranje (rukovanje) krovnog otvora za spašavanje.
Potrebno je prebrojati krovne otvore za spašavanje i upisati ih u
predviđeni prostor u kontrolnom listu. |
8.1. |
Mogućnost provjere prisutnosti putnika u blizini vrata. |
DA |
NE |
|
Autobus mora imati ugrađene optičke ili druge naprave (ogledalo
i sl.) koje omogućavaju vozaču autobusa da sa svoga mjesta provjeri
prisutnost putnika u izravnoj unutarnjoj ili vanjskoj blizini svih
vrata za putnike.
Najčešće se za provjeru prisutnosti putnika u blizini vrata s
vanjske strane autobusa koriste desni vanjski retrovizori.
Provjeru prisutnosti putnika u blizini vrata s unutarnje strane
autobusa najčešće se izvodi ugradnjom retrovizora iznad stepenica
za izlaz. Retrovizor mora biti ugrađen na takav način da vozaču
omogući provjeru s vozačkog mjesta bez okretanja prema stražnjoj
strani autobusa. |
9.1. |
Sva vrata za putnike moguće je deblokirati, u slučaju
opasnosti, iz vozila. |
DA |
NE |
|
Sva vrata za putnike sa servo upravljanjem moraju biti izvedena
na način da se mogu otvoriti iz vozila kada vozilo stoji i kada
nisu zaključana.
Sklopka kojom se omogućava otvaranje vrata mora biti izvedena tako
da:
- premošćuje sva druga upravljanja,
- je lako uočljiva i jasno prepoznatljiva kad se približi vratima
i kad se stoji ispred vrata,
- uzrokuje otvaranje vrata ili omogućava lako ručno otvaranje
vrata.
Prilikom pregleda autobusa potrebno je provjeriti funkcionalnost
sklopke koja se nalazi u vozilu.
U slučaju da je sklopka zaštićena napravom koja se može lako
skinuti ili slomiti kako bi se omogućio pristup upravljanju u
slučaju opasnosti, tada nije potrebno skidati zaštitu i
provjeravati funkcionalnost sklopke. |
10.1. |
Pokazno svjetlo za vrata sa servo upravljanjem. |
DA |
NE |
|
Sva vrata za putnike sa servo upravljanjem moraju imati
uključeno pokazno svjetlo koje mora biti u cijelosti vidljivo
vozaču kada sjedi u položaju za vožnju, u svim uvjetima okolnog
osvjetljenja, radi signaliziranja da neka vrata nisu potpuno
zatvorena.
Pokazno svjetlo mora se upaliti svaki put kada se kruti dio vrata
nađe između potpuno otvorenog položaja i 30 mm od potpuno
zatvorenog položaja. Isto pokazno svjetlo može služiti za jedna ili
više vrata.
Prilikom pregleda autobusa potrebno je provjeriti navedene
zahtjeve. |
11.1. |
Vozač može u svakom trenutku promijeniti smjer kretanja
vrata. |
DA |
NE |
Kad je predviđeno da vozač upravlja otvaranjem i zatvaranjem
vrata za putnike putem servo upravljanja, vrata moraju biti takva,
da vozač može u svakom trenutku promijeniti smjer kretanja vrata u
fazi njihova zatvaranja ili otvaranja.
Prilikom pregleda autobusa potrebno je pokrenuti vrata. Dok se
ista pokreću, još jednim pritiskom na istu tipku, vrata trenutno
moraju promjeniti smjer kretanja.
12.1. |
Automatsko otvaranje vrata prilikom nailaska na prepreku. |
DA |
NE |
Navedeni zahtjev provjerava se na način da se prilikom
zatvaranja vrata između okvira vrata i samih vrata postavi čvrsti
plastični ili drveni predmet. Kada se vrata prilikom zatvaranja
oslone na čvrsti predmet, moraju se automatski otvoriti do krajnjeg
otvorenog položaja.
13.1. |
Svi izlazi za slučaj opasnosti označeni su natpisom. |
DA |
NE |
|
Svi izlazi za slučaj opasnosti (bočni prozori, stražnji prozor,
krovni otvori i ako postoje vrata za izlaz u slučaju opasnosti)
moraju biti označeni natpisom «Izlaz u slučaju opasnosti» ili
sličnim, na unutrašnjoj i vanjskoj strani vozila.
Postupak upravljanja vratima za slučaj opasnosti i svim izlazima za
slučaj opasnosti mora biti označen na unutrašnjoj i vanjskoj strani
vozila prepoznatljivim simbolom ili jasnim natpisom.
Jasne upute koje se odnose na radni postupak moraju biti
postavljene na izlazu za slučaj opasnosti ili u njegovoj
blizini. |
14.1. |
Hodnik i stube su pokriveni protukliznim materijalom. |
DA |
NE |
Hodnik i stube autobusa moraju biti pokriveni protukliznim
materijalom.
14.2. |
Rubovi stuba svijetle su kontrastne boje. |
DA |
NE |
|
Rubovi stuba moraju biti takvi da se opasnost od spoticanja
svede na najmanju mjeru i da su svijetle kontrastne boje. |
15.1. |
Postoje najmanje dva sjedala namijenjena osobama s
invaliditetom i označena kao takva. |
DA |
NE |
|
U autobusu moraju biti postavljena najmanje dva sjedala
namijenjena osobama s invaliditetom i označena kao takva. Moraju
biti smještena u djelu vozila koji je najpogodniji za ulaženje i
najbliži sjedalu vozača. |
16.1. |
Unutarnja električna rasvjeta. |
DA |
NE |
Unutarnja električna rasvjeta mora biti predviđena za
osvjetljenje:
- svih prostora za putnike i zglobne sekcije kod zglobnog
autobusa,
- svih stuba,
- prilaza svakom izlazu,
- svih mjesta gdje ima prepreka.
17.1. |
Postoje prečke i rukohvati za olakšan ulazak i izlazak iz
vozila na vratima za putnike. |
DA |
NE |
|
Prečke i rukohvati moraju biti izrađeni na način da olakšavaju
ulazak i izlazak iz vozila.
Prečke i rukohvati moraju biti čvrsti, odgovarajućih dimenzija i
položaja. Moraju biti kontrastno obojeni i ne smiju biti
klizavi. |
18.1. |
Postoji zaštitna ograda oko otvora stubišta na mjestima na
kojima postoji opasnost da putnik koji sjedi bude gurnut naprijed u
otvor stubišta kao posljedica naglog kočenja. |
DA |
NE |
|
Na mjestima na kojima postoji opasnost da putnik koji sjedi
bude gurnut naprijed u otvor stubišta, kao posljedica naglog
kočenja, mora biti ugrađena zaštitna ograda oko otvora
stubišta. |
Nakon što je obavljen pregled autobusa i popunjene sve stavke
kontrolnog lista, potrebno je skenirati sljedeće dokumente:
- zahtjev za pregled autobusa
- kontrolni list
- prednju i stražnju stranu prometne dozvole
- dokaz o uplati.
Potrebno je obaviti i fotografiranje autobusa. Obavezno se mora
fotografirati autobus u dvije dijegonale (s prednje lijeve i
stražnje desne strane ili s prednje desne i stražnje lijeve strane)
te ulazi u autobus na način da su jasno vidljivi nasloni za ruke na
sjedalima koja se nalaze u pravcu ulaznih ili izlaznih vrata.
Isto tako potrebno je fotografirati i sve detalje za koje se
smatra da su bitni za rješavanje predmeta.
Nakon obavljenog fotografiranja potrebno je prebaciti
fotografije u predmet te zaključiti predmet i sa svim ostalim
dokumentima proslijediti ga u Centar za vozila Hrvatske.
Početak primjene novog pravilnika predviđen je odmah po
ishođenju suglasnosti na visinu naknade za izdavanje potvrde od
strane nadležnog Ministarstva, o čemu ćete biti pravovremeno
obavješteni putem «Poruke dana» informatičkog sustava u STP.
Primjedbe