Muke hrvatskih vozača kamiona u Austriji
O problemima s kojima su se susreli vozači kamiona u Austriji piše Večernji list.
- U Austriji me ovih dana u kamionu zaustavila policija. Zatražili su od mene putovnicu i prema žigovima ulaska i izlaska iz EU zbrojili su mi da sam u posljednjih 6 mjeseci u EU proveo više od 90 dana. Kazna je bila 500 eura, no na sreću naplatili su mi samo 200, jer je to bilo sve što sam imao. Kako da radim svoj posao od kojeg živim i prehranjujem svoju mladu obitelj! Isto tako i ostalih desetak kolega u našoj tvrtci i svi živimo od međunarodnih "tura".
- K tome, preveslali su me Austrijanci kod tog "čekiranja" putovnice. U nekoliko slučaja imao sam ulazni žig u EU, ali ne i izlazni. Naime, Slovenac mi pri povratku iz EU nije udario žig. U tim slučajevima računali su kao da sam bio u EU do slijedećeg ulaska, recimo za tjedan dana. Rekli su mi da sam si sam kriv što mi Slovenac nije udario žig. Nisu htjeli čuti za opomenu, požalio se vozač kamiona.
Nazvali smo potom njegovoga gazdu, koji nam je rekao da se do sad nisu susretali s takvim problemom.
- Kontaktirao sam HGK no oni pojma nemaju. Trebali su me na tako nešto upozoriti prije 10 godina, kad sam otvarao tvrtku. Plaćam komorski doprinos. U Ministarstvu prometa, koje isto plaćamo državnim novcem, prvi put čuju za to. Ja imam dozvole za međunarodni promet. Uputili su me na austrijsko veleposlanstvo u Zagrebu. Tamo su mi rekli da taj zakon stoji i provodi se pregledima putovnica i na carinskim terminalima. I u našem veleposlanstvu u Beču rekli su mi da stvari tako stoje i da znaju za to. Kao prijevoznici nismo imali nikakve informacije, niti nam tko govori hoće li se to nastaviti kad uđemo u EU, jer nećemo odmah ući i u zonu Schengena - ogorčen je gazda.
U novim okolnostima morali su se snaći. Kod planiranja ruta paze gdje, kad i tko ide. Osim toga, šokantna je činjenica, počeli su svaka tri mjeseca mijenjati putovnice, kako im rekonstrukcijom žigova ne bi mogli ući u trag. Uvijek traže izlazni žig. U Italiju, Sloveniju i Mađarsku ulaze s osobnom iskaznicom.
- No i tu nastaju problemi. Jer ako idem u Maribor, a onda uleti roba u Spielfeldu, u prekršaju sam ako tamo odem s osobnom. A vozač ne određuje uvijek rutu, ide tamo gdje iskrsne roba, objašnjava gazda.
Ministarstvo prometa, koje ima i Upravu cestovnog prometa, na upit Večernjeg lista dgovorilo je da upit nije za njih, jer "prekršaj nije iz cestovnog prometa, nego s područja propisa kojima se uređuje boravak i rad stranaca u EU".
U Ministarstvu rada također kažu da nisu nadležni. Dodaju da je autonomno pravo svake države da uredi i ograniči razdoblje boravka i rada stranaca. Dodaju da nema zapreka da se problem riješi pribavljanjem dozvole putem diplomatskog predstavništva pojedine zemlje u RH. No ovo je prevozničkim tvrtkama i vozačima, koji danas ne znaju gdje će sutra biti, naravno, potpuno neizvedivo u praksi.
U Ministarstvu vanjskih poslova kažu da su zabilježili nekoliko sličnih slučajeva.
- Gotovo svi bilateralni ugovori RH s državama EU o ukidanju viza sadrže odredbu o ulasku i boravku bez vize u razdoblju koje ne može biti dulje od 3 mjeseca u svakom 6-mjesečnom razdoblju. Za duži boravak u pravilu je potrebno ishoditi odobrenje boravka - kažu te dodaju da nema drugog "lijeka" za prevoznike. Ništa se neće promijeniti ni ulaskom u EU. U Schengenski prostor ionako ćemo ući najmanje dvije godine poslije toga. A i tada građani Unije mogu boraviti vani do 3 mjeseca, uz osobnu ili putovnicu. Štoviše, može se tražiti da prijave svoju nazočnost.
- U Austriji me ovih dana u kamionu zaustavila policija. Zatražili su od mene putovnicu i prema žigovima ulaska i izlaska iz EU zbrojili su mi da sam u posljednjih 6 mjeseci u EU proveo više od 90 dana. Kazna je bila 500 eura, no na sreću naplatili su mi samo 200, jer je to bilo sve što sam imao. Kako da radim svoj posao od kojeg živim i prehranjujem svoju mladu obitelj! Isto tako i ostalih desetak kolega u našoj tvrtci i svi živimo od međunarodnih "tura".
- K tome, preveslali su me Austrijanci kod tog "čekiranja" putovnice. U nekoliko slučaja imao sam ulazni žig u EU, ali ne i izlazni. Naime, Slovenac mi pri povratku iz EU nije udario žig. U tim slučajevima računali su kao da sam bio u EU do slijedećeg ulaska, recimo za tjedan dana. Rekli su mi da sam si sam kriv što mi Slovenac nije udario žig. Nisu htjeli čuti za opomenu, požalio se vozač kamiona.
Nazvali smo potom njegovoga gazdu, koji nam je rekao da se do sad nisu susretali s takvim problemom.
- Kontaktirao sam HGK no oni pojma nemaju. Trebali su me na tako nešto upozoriti prije 10 godina, kad sam otvarao tvrtku. Plaćam komorski doprinos. U Ministarstvu prometa, koje isto plaćamo državnim novcem, prvi put čuju za to. Ja imam dozvole za međunarodni promet. Uputili su me na austrijsko veleposlanstvo u Zagrebu. Tamo su mi rekli da taj zakon stoji i provodi se pregledima putovnica i na carinskim terminalima. I u našem veleposlanstvu u Beču rekli su mi da stvari tako stoje i da znaju za to. Kao prijevoznici nismo imali nikakve informacije, niti nam tko govori hoće li se to nastaviti kad uđemo u EU, jer nećemo odmah ući i u zonu Schengena - ogorčen je gazda.
U novim okolnostima morali su se snaći. Kod planiranja ruta paze gdje, kad i tko ide. Osim toga, šokantna je činjenica, počeli su svaka tri mjeseca mijenjati putovnice, kako im rekonstrukcijom žigova ne bi mogli ući u trag. Uvijek traže izlazni žig. U Italiju, Sloveniju i Mađarsku ulaze s osobnom iskaznicom.
- No i tu nastaju problemi. Jer ako idem u Maribor, a onda uleti roba u Spielfeldu, u prekršaju sam ako tamo odem s osobnom. A vozač ne određuje uvijek rutu, ide tamo gdje iskrsne roba, objašnjava gazda.
Ministarstvo prometa, koje ima i Upravu cestovnog prometa, na upit Večernjeg lista dgovorilo je da upit nije za njih, jer "prekršaj nije iz cestovnog prometa, nego s područja propisa kojima se uređuje boravak i rad stranaca u EU".
U Ministarstvu rada također kažu da nisu nadležni. Dodaju da je autonomno pravo svake države da uredi i ograniči razdoblje boravka i rada stranaca. Dodaju da nema zapreka da se problem riješi pribavljanjem dozvole putem diplomatskog predstavništva pojedine zemlje u RH. No ovo je prevozničkim tvrtkama i vozačima, koji danas ne znaju gdje će sutra biti, naravno, potpuno neizvedivo u praksi.
U Ministarstvu vanjskih poslova kažu da su zabilježili nekoliko sličnih slučajeva.
- Gotovo svi bilateralni ugovori RH s državama EU o ukidanju viza sadrže odredbu o ulasku i boravku bez vize u razdoblju koje ne može biti dulje od 3 mjeseca u svakom 6-mjesečnom razdoblju. Za duži boravak u pravilu je potrebno ishoditi odobrenje boravka - kažu te dodaju da nema drugog "lijeka" za prevoznike. Ništa se neće promijeniti ni ulaskom u EU. U Schengenski prostor ionako ćemo ući najmanje dvije godine poslije toga. A i tada građani Unije mogu boraviti vani do 3 mjeseca, uz osobnu ili putovnicu. Štoviše, može se tražiti da prijave svoju nazočnost.
Primjedbe