Mala škola prometnih propisa i sigurnosnih pravila II.-nastavak
PROMET NA RASKRIŽJU
• VOZAČ KOJI SE PRIBLIŽAVA RASKRIŽJU MORA VOZITI S POVEĆANIM OPREZOM KOJI ODGOVARA PROMETNIM UVJETIMA NA RASKRIŽJU
• VOZAČ JE DUŽAN NA DOVOLJNOJ UDALJENOSTI PRED RASKRIŽJEM VOZILOM ZAUZETI POLOŽAJ NA ONOJ PROMETNOJ TRACI KOJOM MORA PROĆI KROZ RASKRIŽJE
RAZLIKUJEMO RASKRIŽJA PREMA:
• GEOMETRIJSKOJ IZVEDBI ILI RAZINAMA
• NAČINU UPRAVLJANJA PROMETOM NA RASKRIŽJU
PREMA GEOMETRIJSKOJ IZVEDBI RASKRIŽJA U ISTOJ RAZINI SU:
•PRAVOKUTNO (ORTOGONALNO) RASKRIŽJE
•“T” – raskrižje
•“Y” – raskrižje
•RASKRIŽJE S KRUŽNIM TOKOM PROMETA
•SMAKNUTO ILI NETIPSKO RASKRIŽJE NEPRAVILNOG OBLIKA
RASKRIŽJA U VIŠE RAZINA
• PETLJE
• PODVOŽNJACI
• NADVOŽNJACI
• PETLJE
• PODVOŽNJACI
• NADVOŽNJACI
PETLJA
NADVOŽNJAK
UPRAVLJANJE PROMETOM NA RASKRIŽJU
• UPRAVLJANJE PROMETOM NA RASKRIŽJU ZNAKOVIMA ILI NAREDBAMA OVLAŠTENE OSOBE
• UREĐAJIMA ZA DAVANJE ZNAKOVA PROMETNIM SVJETLIMA
• PROMETNIM ZNAKOVIMA
• PROMETNIM PRAVILIMA
ZONA PREGLEDNOSTI
ZONA PREGLEDNOSTI JE PROSTOR RASKRIŽJA KOJEG IZ ODREĐENE POZICIJE VIDIMO
OSNOVNA METODA PRILAŽENJA SVAKOM RASKRIŽJU
POZICIJA 1 – najmanja zona preglednosti – odabir pravca kretanja kroz raskrižje
POZICIJA 2 – veća zona preglednosti i početak prestrojavanja u skladu s odabranim pravcem kretanja
POZICIJA 3 – smanjivanje (povećanje) brzine kretanja i promjena u niži stupanj prijenosa
POZICIJA 4 – početak procesa svladavanja raskrižja
NEKI OD ELEMENATA EFIKASNOG GLEDANJA KOD PRIBLIŽAVANJA RASKRIŽJU:
•ZNAKOVI I OZNAKE ZA PRESTROJAVANJE
•KONTROLA BRZINE KRETANJA
•UOČAVANJE NAČINA UPRAVLJANJA PROMETOM
•UOČAVANJE OSTALIH SUDIONIKA U PROMETU I PROCJENJIVANJE NJIHOVIH NAMJERA
TEMELJNI UVJET SIGURNOSTI NA CESTI JE KOMUNICIRANJE S OSTALIM SUDIONICIMA U PROMETU:
- POMOĆU ZNAKOVA
- UPORABOM SVJETALA
- ZNAKOVIMA TIJELA I GLAVE
- RUKAMA
- ZVUČNIM ZNAKOM
- POLOŽAJEM I BRZINOM VOZILA
BRZINA PRILAZA RASKRIŽJU
BRZINA PRILAZA VOZILA RASKRIŽJU OVISI O:
• PREGLEDNOSTI NA RASKRIŽJU
• NAČINU UREĐENJA ODVIJANJA PROMETA NA RASKRIŽJU
• SMJERU PROLASKA RASKRIŽJEM
• GUSTOĆI I BRZINI VOZILA U PROMETNOM TOKU
• STANJU KOLNIKA – VREMENSKI UVJETI
• PONAŠANJU OSTALIH SUDIONIKA U PROMETU I PROCJENI NJIHOVIH NAMJERA
BRZINA PROLASKA KROZ RASKRIŽJE
BRZINA PROLASKA VOZILA KROZ RASKRIŽJE OVISI O:
• GEOMETRIJSKOJ IZVEDBI I VELIČINI RASKRIŽJA
• NAČINU UREĐENJA ODVIJANJA PROMETA NA RASKRIŽJU
• MANEVRU KOJI SE IZVODI – SKRETANJE – PROPUŠTANJE VOZILA ILI PJEŠAKA – ZAUSTAVLJANJE U RASKRIŽJU
• VRSTI VOZILA – OSOBNO – TERETNO – AUTOBUS
• DULJINI VOZILA
• OPTEREĆENJU VOZILA
• POLOŽAJU RASKRIŽJA – VODORAVNO – NAGIB
TOČKE SUDARA (kolizione točke) U ZONI RASKRIŽJA
NAJČEŠĆE POGREŠKE KANDIDATA KOJE ĆE SE POJAVLJIVATI KOD REALIZACIJE UV-a OVE NASTAVNE JEDINICE:
• PRESTROJAVANJE
• ZAUZIMANJE POLOŽAJA PRI SKRETANJU
• ODREĐIVANJE PRILAZNE BRZINE
• DONOŠENJE ODLUKE O TRENUTKU POČETKA PROCESA SVLADAVANJA RASKRIŽJA
• IZVOĐENJE LUKOVA
PROMETNA KULTURA
UZAJAMNO UVAŽAVANJE – MEĐUSOBNO POVJERENJE
NAČELO POVJERENJA PODRAZUMIJEVA UVJERENOST U POZNAVANJE PROPISA SVIH SUDIONIKA PROMETA I OČEKIVANO PONAŠANJE U SKLADU S NJIMA
KRITERIJI ZA PROCJENU VAŠEG POVJERENJA PREMA OSTALIM SUDIONICIMA U PROMETU
PREMA STAROSNOJ DOBI – ODRASLE OSOBE ILI DJECA
PREMA RAZINI POZORNOSTI – AKO JE ODREĐENA OSOBA NEPAŽLJIVA U PROMETU, NIJE ZA OČEKIVATI ISPRAVNO I SIGURNO PONAŠANJE
PREMA ISKAZANOJ NAMJERI – AKO NE MOŽEMO PREPOZNATI NAMJERU DRUGOG SUDIONIKA U PROMETU, ONDA NE MOŽETE PREDVIDJETI NJEGOV SLIJEDEĆI POSTUPAK ILI PONAŠANJE
PREMA SITUACIJSKOJ OKOLNOSTI – VOŽNJA PO MOKROM KOLNIKU, SNIJEGU, POLEDICI
Primjedbe