Raskrižja u više razina
Nedavna prometna nesreæa kod Vrbovca, kada je
vozaè osobnog automobila, ukljuèujuæi se na brzu cestu u suprotnom
smjeru, udario u nadolazeæa vozila i pri tom usmrtio sebe i putnike u
svom vozilu, na najgrublji moguæi naèin pokazuje kakve opasnosti
prijete za vozaèe sa nedovoljnim znanjem o voðenju prometnih tokova na
raskrižju u više razina. Takvih je raskrižja na našim cestama sve više,
što je dobro, jer takva raskrižja eliminiraju križanje prometnih
tokova. Meðutim, pojavljuje se problem uplitanja, isplitanja i
preplitanja na spojevima prometnih tokova u kojima se vozaèi ponekad
izgube, što može završiti tragièno. Najgore situacije nastaju kada
vozaèi voðeni nekim svojim «biološkim kompasom» uðu u to raskrižje a da
uopæe ne prate signalizaciju na samoj cesti. Raskrižja u više razina,
ili skraæeno petlje, èesto su takvih dimenzija da se na njima gubi
osjeæaj orijentacije, a i sama skretanja, tj prestrojavanja na pojedinu
prometnu traku mogu sa perspektive vozaèa izgledati èudno i bez
logike. Vozaè u svojoj podsvijesti zna da mora skrenuti ulijevo, ali mu
signalizacija pokazuje drugaèije, što ga dovodi u stanje zbunjenosti i
zalutalosti. Slièna iskustva proživljavaju i piloti poèetnici koji u
zrakoplovima vrše akrobacije po nebu pri èemu se potpuno izgubi osjeæaj
za kretanje, i umjesto da zrakoplov uzdižu, oni ga poniru prema zemlji
uvjereni da je to pravi put. Svaki pilot zna da ne smije vjerovati
svojim osjeæajima, veæ iskljuèivo instrumentima unutar kokpita
zrakoplova. Tako i vozaè automobila mora poznavati cestovnu
signalizaciju koja ga sigurno dovodi na pravi put, a ona se sastoji od
znakova obavijesti za voðenje prometa, znakova izrièitih naredbi,
oznaka na kolniku i prometne opreme.
Na sljedeæim su slikama prikazane situacije koje vozaèu jasno daju do znanja kako se ne kretati kroz takva raskrižja i kojim pravcima ne iæi.
Na prvoj slici vidimo jedno takvo raskrižje sa perspektive vozaèa koji na tom raskrižju želi skrenuti ulijevo. Taj se vozaè, naime odluèuje skrenuti odmah na prvom raskrižju ulijevo, usprkos èitavoj sili znakova koja mu daju do znanja da mora nastaviti na tom raskrižju vožnju ravno a ne skretati ulijevo. Znak „obavezan smjer pravo“, znak „obavezno obilaženje s desne strane“, te oznake na kolniku, svakom imalo osviještenom vozaèu jasno daju do znanja da je na prvom raskrižju skretanje ulijevo zabranjeno, tj. nije dopušteno.
Na sljedeæim su slikama prikazane situacije koje vozaèu jasno daju do znanja kako se ne kretati kroz takva raskrižja i kojim pravcima ne iæi.
Na prvoj slici vidimo jedno takvo raskrižje sa perspektive vozaèa koji na tom raskrižju želi skrenuti ulijevo. Taj se vozaè, naime odluèuje skrenuti odmah na prvom raskrižju ulijevo, usprkos èitavoj sili znakova koja mu daju do znanja da mora nastaviti na tom raskrižju vožnju ravno a ne skretati ulijevo. Znak „obavezan smjer pravo“, znak „obavezno obilaženje s desne strane“, te oznake na kolniku, svakom imalo osviještenom vozaèu jasno daju do znanja da je na prvom raskrižju skretanje ulijevo zabranjeno, tj. nije dopušteno.
Na
drugoj slici uoèavamo oznake na kolniku, kao i znakove izrièitih
naredbi koji svojim oblikom, bojom i simbolom doslovno vièu: „ Ne ulazi
na ovu cestu ! „. Ali, naš ih vozaè, usprkos zdravim oèima, ignorira i
nastavlja vožnju prema svom nahoðenju.
Treæa
slika pokazuje smjerokazne stupiæe koji na obje strane kolnika imaju
bijelo reflektirajuæe staklo, a to je jasan pokazatelj da se vozilo
kreæe kolnièkom trakom za suprotni smjer vožnje.
Zadnja
slika predstavlja vrhunac dostignuæa vozaèevog neznanja, koje ga je
dovelo na traku za usporavanje za vozila iz suprotnog smjera. Oznaka na
kolniku vidljiva je
i vozaèima koji imaju dvoznamenkastu dioptriju, a ovakvo
ukljuèivanje u prometni tok s te strane kolnika prakticiraju samo
Englezi, Japanci i Australci, i to u svojim matiènim državama u kojima
se za kretanje vozila koristi lijeva strana kolnika.
Što reæi na kraju? Ne
možemo za takvo ponašanje vozaèa kriviti prometnu infrastrukturu i
signalizaciju, veæ prije svega vozaèko neznanje i neiskustvo.
Posebno su na takve situacije osjetljivi vozaèi koji se prvi put
susreæu sa raskrižjima u više razina. Još ako su starije dobi, u èije
vrijeme polaganja vozaèkog ispita takvih raskrižja gotovo da nije ni
bilo, jasno je da ih takvo voðenje prometa zbunjuje. Ponekad je zaista
teško uskladiti napredak i tradiciju na obostranu korist.
Primjedbe