NOVI ZAKON o radnom vremenu, obveznim odmorima mobilnih radnika i uređajima za bilježenje u cestovnom prijevozu
U Narodnim novinama br. 75/13 od 20. lipnja 2013. objavljen je Zakon o radnom vremenu, obveznim odmorima mobilnih radnika i uređajima za bilježenje u cestovnom prijevozu (u nastavku: Zakon), a stupa na snagu 28. lipnja 2013. godine. - prenosi portal Teretna-vozila.com - profesionalni vozači, kamion, kamioni, kamionski prijevoz i sve o njima!
Zakon je donesen radi usklađivanja zakonodavstva RH s
pravnom stečevinom EU u području socijalnih uvjeta, osobito zaštite
mobilnih radnika u cestovnom prijevozu, na način da se jasno utvrđuju
pravila o radnom vremenu, odmorima i trajanju radnog tjedna. Zakonom se
postiže i potpuno upoznavanje mobilnih radnika s pravilima kojima se
utvrđuju dinamika i smjene razdoblja radnog vremena, odmori i stanke,
odnosno razdoblja raspoloživosti što je obveza njihovog poslodavca.
Zakonom se također namjerava postići povećanje sigurnosti prometa na
cestama kroz kontrolu uređaja za bilježenje u cestovnom prometu
(tahograf), te potpuno uređivanje rada radionica za poslove provjere i
pregleda, ugradnje, ispitivanja, te popravak i demontažu tahografa.
Konačno, Zakonom se namjerava postići potpuna kontrola izdavanja
memorijskih kartica.
Stupanjem Zakona na snagu prestaje važiti raniji Zakon o
radnom vremenu, obveznim odmorima mobilnih radnika i uređajima za
bilježenje u cestovnom prijevozu (Nar. nov., br. 60/08 i 124/10).U nastavku, donosimo ZAKON u cijelosti:
HRVATSKI SABOR
1505
Na temelju članka 89. Ustava Republike Hrvatske, donosim
ODLUKU
O PROGLAŠENJU ZAKONA O RADNOM VREMENU, OBVEZNIM ODMORIMA MOBILNIH RADNIKA I UREĐAJIMA ZA BILJEŽENJE U CESTOVNOM PROMETU
Proglašavam Zakon o radnom vremenu, obveznim odmorima
mobilnih radnika i uređajima za bilježenje u cestovnom prometu, koji je
Hrvatski sabor donio na sjednici 7. lipnja 2013. godine.
Klasa: 011-01/13-01/128
Urbroj: 71-05-03/1-13-2
Zagreb, 13. lipnja 2013.
Urbroj: 71-05-03/1-13-2
Zagreb, 13. lipnja 2013.
Predsjednik
Republike Hrvatske
Ivo Josipović, v. r.
Republike Hrvatske
Ivo Josipović, v. r.
ZAKON
O RADNOM VREMENU, OBVEZNIM ODMORIMA MOBILNIH RADNIKA I UREĐAJIMA ZA BILJEŽENJE U CESTOVNOM PRIJEVOZU
I. OPĆE ODREDBE
Namjena zakona
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuje radno vrijeme i obvezni odmor
mobilnih radnika i vozača u cestovnom prijevozu, vremena vožnje,
prekidi vožnje i dokumentacija, način, uvjeti i postupak stjecanja
dozvole za radionice, memorijske kartice i uvjeti za njihovo izdavanje,
postupci i provjere, službene evidencije, nadzor i inspekcija,
odgovornost te prekršajne odredbe.
Instrumenti usklađivanja
Članak 2.
Ovaj Zakon sadrži odredbe koje su u skladu sa sljedećim aktima Europske unije:
– Direktiva 2002/15 EZ Europskog parlamenta i Vijeća
od 11. ožujka 2002. o organizaciji radnog vremena osoba koje obavljaju
djelatnost mobilnog cestovnog prijevoza (SL L80, 23.3.2002.),
– Direktiva 2006/22/EZ Europskog parlamenta i Vijeća
od 15. ožujka 2006. o minimalnim uvjetima za provedbu uredbi Vijeća
(EEZ) br. 3820/85 i br. 3821/85 o socijalnim propisima vezanim uz
djelatnost cestovnog prijevoza, te kojom se ukida Direktiva Vijeća
88/599/EEZ (SL L102, 11. 4. 2006.),
– Direktiva 2009/4/EZ od 23. siječnja 2009. o
protumjerama sprečavanja i otkrivanja manipulacije zapisima tahografa,
kojom se mijenja Direktiva 2006/22/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o
minimalnim uvjetima za provedbu uredaba Vijeća (EEZ) br. 3820/85 i
3821/85 koje se tiču socijalnih propisa vezanih uz djelatnost cestovnog
prijevoza, te kojom se ukida Direktiva 88599/EEZ (SL L 21/39, 24. 1.
2009.),
– Direktiva 2009/5/EZ od 30. siječnja 2009. kojom se
mijenja Prilog III Direktive 2006/22/EZ Europskog parlamenta i Vijeća o
minimalnim uvjetima za provedbu uredbi Vijeća (EEZ) br. 3820/85 i
3821/85 koje se tiču socijalnih propisa vezanih uz djelatnost cestovnog
prijevoza (SL L 29/45, 31. 1. 2009.),
– Uredba (EZ) 561/2006 Europskog parlamenta i Vijeća
od 15. ožujka 2006. o usklađivanju određenih socijalnih propisa vezanih
uz cestovni prijevoz, a kojom se mijenjaju uredbe Komisije (EEZ) br.
3821/85 i (EZ) br. 2135/98, te kojom se ukida Uredba Vijeća (EEZ) br.
3820/85 (SL L 102/1, 11. 4. 2006.),
– Uredba Vijeća (EEZ) br. 3821/85 od 20. prosinca 1985. o tahografu u cestovnom prometu (OJ L 370, 31. 12. 1985.).
Primjena Zakona
Članak 3.
(1) Ovaj se Zakon primjenjuje na mobilne radnike koji
sudjeluju u aktivnostima cestovnog prijevoza, vozače, kao i na
samozaposlene vozače.
(2) Ovaj se Zakon primjenjuje na vozače vozila čija je
najveća dopuštena masa veća od 3.5 t, kao i na vozače vozila čija je
dopuštena masa s priključnim vozilom veća od 3.5 t te na autobuse
konstruirane ili trajno prilagođene za prijevoz više od devet putnika,
uključujući i vozača.
(3) Nova vozila koja se prvi put registriraju u
Republici Hrvatskoj nakon 1. siječnja 2009., čija je najveća dopuštena
masa s priključnim vozilom veća od 3.5 t te autobusi konstruirani ili
trajno prilagođeni za prijevoz više od devet putnika, uključujući i
vozača, moraju imati ugrađen tahograf u skladu s prilogom I.B Uredbe
Vijeća (EEZ) br. 3821/85.
Značenje pojmova
Članak 4.
(1) Pojedini pojmovi u smislu ovoga Zakona imaju sljedeće značenje:
1. »AETR« je Europski
sporazum o radu posade na vozilima koja obavljaju međunarodni cestovni
prijevoz, sklopljen u Ženevi 1. srpnja 1970.,
2. »mjesto rada« je:
– sjedište tvrtke kao i sjedišta podružnica tvrtke,
kod koje je osoba koja obavlja mobilne aktivnosti u cestovnom prijevozu
zaposlena,
– vozilo, koje mobilni radnici koriste pri obavljanju svojih aktivnosti u cestovnom prijevozu,
– sva ostala mjesta u kojima se obavljaju aktivnosti vezane uz prijevoz,
3. »mobilni radnik« je
svaki radnik koji čini dio prijevoznog osoblja zaposlen u tvrtki koja
obavlja cestovni prijevoz putnika ili tereta kao javni prijevoz ili
prijevoz za vlastite potrebe, uključujući vježbenike i naučnike glede
odredaba koje se odnose na odmore mobilnih radnika,
4. »nekomercijalni prijevoz« označava prijevoz koji se ne smije obavljati s namjerom ostvarivanja dobiti,
5. »noćni rad« je rad koji se obavlja tijekom noćnog vremena, odnosno rad koji se obavlja u razdoblju između 00.00 i 5.00 sati,
6. »osoba koja obavlja mobilne aktivnosti u cestovnom prijevozu« je mobilni radnik i samozaposleni vozač,
7. »potvrda o aktivnostima vozača« je
potvrda koju izdaje pravna ili fizička osoba – obrtnik vozaču za
razdoblje dok vozač nije upravljao vozilom (bolovanje, godišnji odmor,
ostali izostanci i dr.) ili je upravljao vozilom koje je izuzeto od
primjene ovoga Zakona,
8. »radno vrijeme« je
vrijeme od početka do završetka rada tijekom kojeg se mobilni radnik
nalazi na svom radnom mjestu, na raspolaganju poslodavcu te obavlja
svoje poslove. U radno se vrijeme ubraja:
a) Vrijeme provedeno u svim aktivnostima u cestovnom prijevozu, osobito:
– vožnja,
– utovar i istovar,
– pomoć putnicima pri ulasku i izlasku iz vozila,
– čišćenje i tehničko održavanje,
– svi ostali poslovi čija je svrha osiguravanje
sigurnosti vozila, njegova tereta i putnika ili ispunjavanje zakonskih
obveza koje su vezane uz vožnju koja je u tijeku, uključujući i nadzor
utovara i istovara, administrativnih formalnosti s policijom, carinom,
inspekcijskim službama i dr.,
b) Vrijeme tijekom kojeg mobilni radnik ne može
slobodno raspolagati svojim vremenom te mora biti na svom radnom mjestu,
spreman poduzeti svoje uobičajene poslove, pri čemu su neki poslovi
vezani uz dežurstva, posebno tijekom vremena čekanja na utovar ili
istovar, kada vrijeme trajanja nije unaprijed poznato prije polaska ili
prije početka trajanja dotičnog razdoblja,
c) U slučaju samozaposlenih vozača, na vrijeme od
početka do kraja rada primjenjuje se ista definicija, tijekom kojega se
samozaposleni vozač nalazi na svom radnom mjestu, na raspolaganju
strankama i obavljajući svoje zadaće ili aktivnosti osim općih
administrativnih poslova koji nisu izravno vezani uz određenu vožnju
koja je u tijeku,
9. »razdoblja raspoloživosti« su razdoblja koja se isključuju iz radnog vremena, a znače:
a) Razdoblja tijekom kojih mobilni radnik ne mora
ostati na svom radnom mjestu, ali mora biti na raspolaganju za sve
pozive kako bi počeo ili nastavio voziti ili obavljati druge poslove, a
koja ne uključuju razdoblja stanke i odmora. Razdoblja raspoloživosti
uključuju posebno razdoblja tijekom kojih mobilni radnik prati vozilo
koje se prevozi trajektom ili vlakom te razdoblja čekanja na graničnim
prijelazima ili zbog zabrane prometovanja. Razdoblja i njihovo
predviđeno trajanje moraju mobilnom radniku biti poznati unaprijed,
odnosno prije polaska ili neposredno prije stvarnog početka utvrđenog
razdoblja, ili pod općim uvjetima dogovorenim između socijalnih partnera
i/ili u skladu s uvjetima propisanim nacionalnim zakonodavstvom,
b) Za mobilne radnike koji voze u timu, vrijeme koje provedu sjedeći pokraj vozača ili na ležaju dok je vozilo u kretanju,
10. »samozaposleni vozač«
je fizička osoba – obrtnik čija je djelatnost javni cestovni prijevoz
putnika ili tereta, koji posjeduje licenciju za obavljanje te
djelatnosti, koji radi sam za sebe i koji nije vezan ugovorom o radu ili
drugim oblikom radnog odnosa, koji je slobodan organizirati radne
aktivnosti, čiji prihod izravno ovisi o zaradi i koji ima slobodu,
samostalno ili suradnjom između samozaposlenih vozača, stupati u
poslovne odnose s više klijenata.
II. RADNO VRIJEME I OBVEZNI ODMOR MOBILNIH RADNIKA
Raspored radnog vremena
Članak 5.
(1) Puno tjedno radno vrijeme mobilnih radnika je 48 sati.
(2) Maksimalno tjedno radno vrijeme može se produljiti
do 60 sati, samo ako prosjek od 48 sati nije prekoračen unutar
razdoblja od četiri mjeseca.
(3) Ako mobilni radnik obavlja poslove za različite
poslodavce, radno vrijeme predstavlja zbroj radnih sati kod svih
poslodavaca. Poslodavac je dužan od mobilnog radnika koji radi kod više
poslodavaca pisanim putem zatražiti evidenciju ili izračun radnog
vremena koje je mobilni radnik obavio za drugog poslodavca.
(4) Mobilni radnik dužan je izračun iz stavka 2. ovoga članka u pisanom obliku dostaviti poslodavcu kod kojega je zaposlen.
Stanka
Članak 6.
(1) Mobilni radnici koji obavljaju mobilnu aktivnost u
cestovnom prijevozu moraju najkasnije nakon šest sati neprekidnog rada
imati stanku, osim ako AETR sporazum ili Uredba (EZ) br. 561/2006
Europskog parlamenta i Vijeća predviđa bolju zaštitu.
(2) Radno vrijeme se prekida stankom koja traje
najmanje 30 minuta ako ukupni zbroj do tada obavljenih radnih sati
iznosi između šest i devet sati, a stankom od najmanje 45 minuta ako
ukupni zbroj radnih sati iznosi više od devet sati.
(3) Stanke iz stavka 2. ovoga članka mogu se
raspodijeliti na više razdoblja tijekom radnog vremena, s tim da svaka
od njih mora trajati najmanje 15 minuta.
Noćni rad
Članak 7.
(1) Ako mobilni radnici obavljaju noćni rad, njihovo
ukupno radno vrijeme ne smije trajati dulje od deset sati unutar svakog
24-satnog razdoblja.
(2) Naknada za noćni rad mobilnim radnicima se
isplaćuje sukladno posebnom propisu o radu, odnosno sukladno kolektivnom
ugovoru uz uvjet da takva naknada ne smije poticati ugrožavanje
sigurnosti cestovnog prometa.
Izuzeća od tjednoga radnog vremena i noćnog rada
Članak 8.
(1) Iz objektivnih ili tehničkih razloga ili razloga
koji se odnose na organizaciju rada, mogu se kolektivnim ugovorom
utvrditi iznimke od odredbe članka 5. ovoga Zakona, uz uvjet postojanja
dogovora između predstavnika poslodavaca i radnika na koje se one
odnose, i uz poticanje svih relevantnih oblika socijalnog dijaloga.
(2) Iznimka od odredbe članka 5. ovoga Zakona ne može
rezultirati utvrđivanjem referentnog razdoblja duljeg od šest mjeseci,
radi izračuna maksimalnoga tjednoga radnog vremena od 48 sati.
Informiranje i evidencije
Članak 9.
(1) Poslodavci su dužni mobilne radnike upoznati s
odredbama iz članaka 5., 6. i 7. ovoga Zakona te drugim propisima,
kolektivnim ugovorima, odnosno njihovim općim aktima, koji su doneseni
na temelju ovoga Zakona te s odredbama o njihovoj provedbi, koje se
odnose na rad ili radne odnose.
(2) Poslodavci su dužni evidentirati radno vrijeme
mobilnih radnika. Evidencija se mora čuvati najmanje tri godine nakon
isteka razdoblja na koje se odnosi. Za evidenciju radnog vremena
mobilnih radnika odgovorni su poslodavci.
(3) Podaci iz stavka 2. ovoga članka pohranjuju se i u
slučaju demontaže pojedinog tahografa kojim se nadzire radno vrijeme
mobilnih radnika.
(4) Poslodavci su dužni mobilnim radnicima na njihov zahtjev osigurati preslike evidencija o obavljenim radnim satima.
(5) Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture (u
daljnjem tekstu: ministar) pravilnikom će propisati način prijenosa
podataka i način vođenja evidencije iz tahografa.
III. VREMENA VOŽNJE, PREKIDI VOŽNJE I DOKUMENTACIJA
Članak 10.
(1) Kada vozač upravlja vozilom koje je opremljeno
tahografom u skladu s prilogom I. Uredbe Vijeća (EEZ) br. 3821/85
(analogni tahograf), na zahtjev ovlaštenih osoba mora, uz podatke i
dokumentaciju sukladno članku 15. stavku 7. točki a. Uredbe Vijeća (EEZ)
br. 3821/85, predočiti i potvrdu o aktivnostima vozača za tekući dan i
prethodnih 28 dana.
(2) Kada vozač upravlja vozilom koje je opremljeno
tahografom u skladu s prilogom I.B Uredbe Vijeća (EEZ) br. 3821/85
(digitalni tahograf), na zahtjev ovlaštenih osoba mora, uz podatke i
dokumentaciju sukladno članku 15. stavku 7. točki b. Uredbe Vijeća (EEZ)
br. 3821/85, predočiti potvrdu o aktivnostima vozača za tekući dan i
za prethodnih 28 dana, ako ih posjeduje.
Članak 11.
Kolektivnim ugovorom i drugim ugovorima između
socijalnih partnera mogu se za osobe koje obavljaju mobilnu djelatnost
cestovnog prijevoza odrediti povoljniji uvjeti (vremena vožnje, prekida
vožnje, dnevnih i tjednih odmora itd.) od onih propisanih odredbama
ovoga Zakona, radi zaštite njihova zdravlja i sigurnosti, vodeći računa
da se time ne smanjuje opća razina zaštite radnika.
IV. RADIONICA
Članak 12.
(1) Radionica je pravna ili fizička osoba – obrtnik
koja na temelju dozvole Ministarstva pomorstava, prometa i
infrastrukture (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) može obavljati poslove:
– provjere i pregleda tahografa,
– ugradnju i ispitivanje tahografa,
– popravak i demontažu tahografa.
(2) Radionica u okviru poslova iz stavka 1. ovoga
članka može: aktivirati, kontrolirati, servisirati, kalibrirati te
plombirati tahografe, prenositi podatke s tih uređaja, utvrđivati
nemogućnost prijenosa podataka s uređaja, uklanjati i demontirati
uređaje te za njih izrađivati identifikacijske oznake.
(3) Poslove iz stavka 1. ovoga članka radionica može obavljati za:
– analogne tahografe,
– digitalne tahografe.
(4) U dozvoli mora biti utvrđeno koje će poslove iz stavka 1. ovoga članka radionica obavljati.
(5) Radionica može obavljati iste poslove za obje vrste tahografa pod uvjetom da za svaku vrstu tahografa ima zasebnu dozvolu.
(6) Dozvola se izdaje na rok od pet godina.
(7) Protiv dozvole žalba nije dopuštena ali može se pokrenuti upravni spor.
(8) Radionica je dužna u roku od 60 dana prije isteka važenja dozvole podnijeti zahtjev za produljenje važenja dozvole.
(9) U slučaju promjene vlasništva radionice, odnosno
voditelja ili tehničara iz članka 18. ovoga Zakona, radionica je dužna o
tome obavijestiti Ministarstvo u roku od osam dana od dana promjene.
Članak 13.
(1) Iznimno od odredbe članka 12. stavka 5. ovoga
Zakona, radionica koja obavlja samo poslove provjere i pregleda
tahografa iz članka 12. stavka 1. podstavka 1. ovoga Zakona mora
obavljati te poslove za analogne i digitalne tahografe u skladu s
prilogom I.B Uredbe Vijeća (EEZ) br. 3821/85.
(2) Ministarstvo u dozvoli određuje radionici oznaku
dozvole i oznaku plombiranja. Oznake moraju biti postavljene na
oglasnoj ploči.
Uvjeti za izdavanje dozvole
Članak 14.
(1) Dozvola će se izdati radionici na temelju zahtjeva uz koji se prilažu dokazi o ispunjavanju uvjeta da:
– je upisana u sudski, odnosno obrtni registar za obavljanje djelatnosti vezanih uz tahografe,
– posjeduje odgovarajuće prostorije, opremu i alat na području Republike Hrvatske te zapošljava osposobljene tehničare,
– ima izgrađen i označen prilaz radionici sukladno pravilima struke,
– osigura odgovarajuću pouzdanost umjeravanja tahografa,
– protiv nje ne smije biti pokrenut stečajni postupak, predstečajna nagodba ili likvidacija,
– protiv podnositelja zahtjeva, odnosno voditelja ili
tehničara ne smije biti pokrenut kazneni postupak za kazneno djelo koje
se vodi po službenoj dužnosti, a koje je bilo počinjeno kod obavljanja
poslova vezanih uz tahograf,
– voditelj radionice ne može biti osoba kojoj je kao voditelju radionice u posljednjih pet godina ukinuta dozvola,
– ima na odgovarajući način uređen odnos s proizvođačem tahografa u vezi s postupcima i poslovima koje obavljaju,
– ima prostorije i opremu koja omogućava da bilješke i
dokumentacija o svim aktivnostima povezanim s tahografom, kao i podaci
koji su na njemu, mogu biti zabilježeni i pohranjeni na odgovarajući
način i dostupni nadzornim tijelima na način da se osigura zaštita
osobnih podataka sukladno propisima o zaštiti osobnih podataka,
– ima podmirene sve dospjele obveze na ime poreza i drugih javnih davanja,
– radionici ili osobi čiji je pravni sljednik radionica u posljednjih pet godina nije ukinuta dozvola,
– je najmanje jedan od zaposlenika tehničar koji ispunjava uvjete iz članka 18. stavaka 1. i 2. ovoga Zakona,
– ima voditelja koji obavlja poslove iz članka 18. stavka 3. ovoga Zakona,
– ima oglasnu ploču na kojoj će biti sve informacije sukladno članku 18. stavku 6. ovoga Zakona.
(2) Ministar će pravilnikom propisati uvjete za dobivanje dozvole iz stavka 1. ovoga članka.
Ukidanje dozvole
Članak 15.
(1) Ministarstvo će rješenjem ukinuti dozvolu radionici ako utvrdi:
– da radionica više ne ispunjava uvjete iz članka 14. ovoga Zakona,
– da radionica ili njezini zaposlenici u svom radu ne
postupaju sukladno odredbama ovoga Zakona i propisima donesenim za
njegovo provođenje,
– da je radionica dala lažne izjave, podatke ili
dokumente u postupku izdavanja dozvole, odnosno provjere uvjeta za
dobivanje dozvole,
– da radionica svoj rad obavlja na način da je upitna
ispravnost njezina rada (na primjer: podešavanjem kalibracijskih
parametara ili uređaja u vozilima čime bi mogla utjecati na pogrešno
mjerenje sati vozača u vozilima ili lažnu kalibraciju),
– da je radionica podešavala zaštitne elemente na tahografima.
(2) Rješenjem o ukidanju dozvole ukidaju se sve dozvole pojedine radionice.
(3) Rješenjem o ukidanju dozvole radionici se nalaže
da u roku od tri dana od dana primitka rješenja preda sve kartice
radionice, sredstva za plombiranje i svu dokumentaciju i evidencije,
koje je prema ovom Zakonu i na temelju propisa za njegovo provođenje,
dužna voditi.
(4) Protiv rješenja iz stavka 1. ovoga članka žalba nije dopuštena, a može se pokrenuti upravni spor.
Nadzor nad radionicama
Članak 16.
(1) Inspekcijski nadzor nad radionicama obavljaju
inspektori i viši inspektori cestovnog prometa i cesta Ministarstva (u
daljnjem tekstu: inspektori). U okviru nadzora potrebno je provjeriti
ispunjava li radionica propisane uvjete za dobivanje dozvole te je li
njihov rad u skladu s odredbama ovoga Zakona, kao i propisa donesenih za
njegovu provedbu.
(2) Ako se kontrolom tahografa utvrdi da tahograf ne
radi ispravno, inspektori su dužni obaviti nadzor u radionici koja je
provela posljednju provjeru ili izvršila neke druge popravke na
tahografu.
(3) Ako se nadzorom utvrde nepravilnosti u radionici
koje mogu imati obilježja kaznenog djela, a koje bi mogle ugroziti
siguran rad tahografa, inspektor će narediti odgovornoj osobi da bez
odgađanja zaposlenicima zabrani pristup radionici.
(4) Ako odgovorna osoba ne postupi u skladu s odredbom
stavka 3. ovoga članka, Ministarstvo će, na prijedlog inspektora,
radionici ukinuti dozvolu.
(5) Inspekcija cestovnog prometa i cesta dužna je o
svim obavljenim nadzorima, sukladno odredbama ovoga članka,
obavijestiti Ministarstvo.
Evidencija o radionicama
Članak 17.
(1) Ministarstvo vodi evidenciju o:
– izdanim dozvolama radionicama, izmjenama dozvola i pratećoj dokumentaciji,
– ukinutim dozvolama te svim izmjenama i pratećoj dokumentaciji,
– popisu elektroničkih ključeva radionica, opremi za plombiranje i popisu pečata,
– podacima o tehničarima zaposlenim u radionici koji
su osposobljeni za rad na tahografima i koji ispunjavaju uvjete za
izdavanje kartica radionica,
– podacima o stručnoj spremi, odnosno osposobljenosti
tehničara, uključujući svjedodžbe o završenom školovanju i drugim
odgovarajućim svjedodžbama,
– podacima o svim izdanim karticama radionica pojedinim radionicama, odnosno tehničarima,
– podacima o pojedinim karticama koje su izgubljene, ukradene ili o karticama koje su neispravne.
(2) U evidenciji iz stavka 1. ovoga članka upisuju se
sljedeći osobni podaci: ime i prezime, datum rođenja te mjesto stalnog i
eventualno privremenog prebivališta tehničara.
(3) Ministarstvo dostavlja nadležnom tijelu Europske
unije popis ovlaštenih tehničara i radionica, izdanih kartica te
preslike oznaka i potrebnih informacija koje se odnose na korištene
elektroničke sigurnosne podatke.
(4) Ministarstvo dostavlja informacije o stanju radionica, odnosno kartica nadležnim tijelima drugih država koje to zatraže.
(5) Ministar će pravilnikom propisati način vođenja evidencije iz stavka 1. ovoga članka.
Voditelj i tehničar radionice
Članak 18.
(1) Voditelj može biti osoba:
– koja je u radnom odnosu u radionici i koju je odgovorna osoba radionice imenovala za obavljanje poslova voditelja radionice,
– protiv koje nije pokrenut postupak za kazneno djelo u vezi s obavljanjem poslova s tahografima,
– koja nije u radnom odnosu i ne obavlja iste ili slične poslove izvan radionice.
(2) Voditelj odgovara za sigurnost i pohranjivanje podataka s memorijskih kartica radionice te obavlja sljedeće poslove:
– brine se da ovlaštenim tehničarima kartice budu uručene te da svoje kartice upotrebljavaju sukladno propisima,
– brine se da se kartice radionice, kliješta za
plombiranje te odgovarajući dokumenti, kada nisu u upotrebi, pohranjuju
na sigurnom mjestu ili u blagajni,
– brine se da se o gubitku, krađi, odnosno
neispravnosti memorijskih kartica bez odgode obavijesti izdavatelja
kartica i Ministarstvo,
– brine se o roku važenja dozvole i pravodobnom podnošenju zahtjeva za njezino produljenje,
– brine se o održavanju fizičke sigurnosti kartice dok je ona u upotrebi.
(3) Tehničar može biti osoba:
– koja ima strukovnu kvalifikaciju razine 4.2. u
obrazovnom sektoru za promet i logistiku – kvalifikacija tehničar
cestovnog prometa, ili u obrazovnom sektoru za elektrotehniku i
računalstvo – kvalifikacija tehničar za mehatroniku, ili u obrazovnom
sektoru za strojarstvo, brodogradnju i metalurgiju – kvalifikacija
tehničar za finomehaniku,
– koja je stručno osposobljena, a što se dokazuje
potvrdom o završenom školovanju za ispitivanje i ugradnju tahografa
prema programu koji donosi ministar, uz suglasnost ministra nadležnog za
obrazovanje i potvrdom o stručnoj osposobljenosti kod nekog od
proizvođača tahografa koji posjeduju priznato tipno odobrenje. Stručna
osposobljenost dokazuje se i potvrdom pravne ili fizičke osobe kod koje
je zaposlena osoba koja je završila školovanje za instruktora stručnog
obrazovanja. Potvrda o stručnoj osposobljenosti ne smije biti starija
od tri godine,
– koja nije pravomoćno osuđena za kazneno djelo koje
se vodi po službenoj dužnosti te koje je počinjeno pri obavljanju
poslova s tahografima,
– protiv koje nije pokrenut postupak za kazneno djelo u vezi obavljanja poslova s tahografom,
– koja nije u radnom odnosu i ne obavlja iste ili slične poslove izvan radionice.
(4) Zahvate na tahografima i opremi od koje ovisi
ispravan rad tahografa može obavljati samo tehničar radionice koji
posjeduje važeću potvrdu o stručnoj osposobljenosti.
(5) Radionica i njezini zaposlenici dužni su vozaču vozila koje ima ugrađen tahograf pružati usluge u skladu s dozvolom.
(6) Radionica mora na vidljivom mjestu imati uočljivu oglasnu ploču koja mora sadržavati:
– oznaku dozvole i oznaku plombiranja,
– obavijesti, naloge i upozorenja nadležnih tijela.
(7) Radionica je dužna, u slučaju uklanjanja ili
demontaže tahografa, s uređaja presnimiti sve podatke koji su na njemu
zabilježeni. Podatke je dužna pohraniti na siguran način najmanje jednu
godinu, a smije ih proslijediti samo prijevozniku u čijem je vozilu bio
tahograf ili kod kojega je zaposlen vozač na kojeg se odnose podaci o
radnom vremenu i odmorima te nadzornim tijelima sukladno ovom Zakonu.
V. MEMORIJSKE KARTICE
Kartice
Članak 19.
(1) Kartica vozača i kartica prijevoznika izdaju se na
vrijeme od pet godina, kartica inspektora i policijskih službenika na
dvije godine, a kartica radionice na jednu godinu.
(2) Kartica radionice izdaje se na ime pojedinog
tehničara koji je osposobljen sukladno odredbama članka 18. stavka 3.
ovoga Zakona, a kartica inspektora i policijskih službenika na ime osobe
koja je karticom ovlaštena za provođenje nadzora.
(3) Kartica radionice mora imati sigurnosni PIN kod.
(4) Kartica vozača je vlasništvo vozača koji snosi troškove njezina izdavanja.
Nadležnost za izdavanja kartica
Članak 20.
(1) Nadležnost za izdavanje kartica iz članka 19.
ovoga Zakona može se povjeriti pravnoj osobi (u daljnjem tekstu:
izdavatelj kartica) nakon provedenog javnog natječaja u skladu s
odredbama ovoga Zakona.
(2) Javna ovlast izdavatelju kartica daje se na rok od 10 godina.
(3) Javna ovlast iz stavka 1. ovoga članka daje se samo jednom izdavatelju kartica.
Javna ovlast izdavatelja kartica
Članak 21.
(1) Javna ovlast izdavatelja kartica obuhvaća:
– izdavanje ili ukidanje kartica, vođenje evidencije iz članka 17. ovoga Zakona te davanje podataka iz evidencije,
– upravne poslove u svezi s generiranjem potrebnih elektroničkih ključeva.
(2) Izdavatelj kartica dužan je javnu ovlast provoditi na najmanje jednom mjestu u Republici Hrvatskoj.
Izdavanje kartica
Članak 22.
(1) Kartice iz članka 19. ovoga Zakona izdaju se na temelju zahtjeva.
(2) Protiv rješenja kojim se odlučuje o zahtjevu za izdavanje kartice može se izjaviti žalba Ministarstvu.
Uvjeti za dobivanje javne ovlasti
Članak 23.
(1) Javna se ovlast daje pravnoj osobi koja ispunjava sljedeće uvjete:
– da raspolaže prostorijama površine od najmanje 60 m2 za obavljanje javne ovlasti na teritoriju Republike Hrvatske,
– da ima najmanje dva zaposlenika koji su sukladno posebnim propisima ovlašteni za vođenje upravnog postupka,
– da ima najmanje četiri stručna zaposlenika sa
završenim sveučilišnim diplomskim studijem ili diplomskim
specijalističkim stručnim studijem pravne struke, informatičke struke
ili informacijske tehnologije,
– da ima uredsku opremu, provjerenu programsku i
strojnu opremu za postavljanje sustava za izradu kartica, opremu za
komunikacijske veze te sigurnosnu opremu,
– da se ne radi o radionici iz članka 12. ovoga Zakona,
– da protiv nje nije pokrenut stečajni postupak, postupak predstečajne nagodbe ili likvidacije,
– da protiv uprave ili njezina člana, odnosno
odgovorne osobe nije pokrenut kazneni postupak za djelo za koje se
pokreće po službenoj dužnosti,
– da član uprave, odnosno odgovorna osoba u
posljednjih pet godina nije bila član uprave ili odgovorna osoba kod
izdavatelja kartica kojemu je oduzeta javna ovlast,
– da nema nepodmirenih obveza na ime poreza i drugih javnih davanja,
– da ne postoje druge okolnosti koje upućuju da neće primjereno provoditi javnu ovlast,
– da njoj ili osobi koja je univerzalni pravni sljednik izdavatelja kartica u posljednjih pet godina javna ovlast nije oduzeta.
(2) Pravna osoba može dokazati ispunjavanje uvjeta iz
stavka 1. ovoga članka te usluga u vezi s personalizacijom, izradom
kartica te generiranjem ključeva za elektronički potpis, ako za te
poslove ima sklopljen ugovor s podizvođačem, i koje poslove mora
obavljati za vrijeme trajanja javne ovlasti sukladno ovom Zakonu.
(3) Uvjete za dobivanje javne ovlasti izdavatelj kartica mora ispunjavati za sve vrijeme trajanja javne ovlasti.
(4) Ministar će pravilnikom propisati uvjete iz stavaka 1. i 2. ovoga članka.
Mjerila za izbor
Članak 24.
(1) Mjerila za izbor na javnom natječaju su sljedeća:
– predviđeni prosječni vlastiti troškovi izdavanja
pojedine kartice, s time da više bodova dobiva ponuditelj koji ponudi
niže prosječne vlastite troškove,
– rok za početak obavljanja javne ovlasti, s time da više bodova dobiva pravna osoba koja ponudi kraći rok,
– izlaženje u susret korisnicima koje se odnosi na
uredovno vrijeme, načine podnošenja zahtjeva za karticu, pomoć
korisnicima i drugo, s time da više bodova dobiva pravna osoba koja
ponudi bolja rješenja za korisnike.
(2) Mjerilo iz stavka 1. podstavka 1. ovoga članka ima
najveći učinak, a mjerilo iz stavka 1. podstavka 2. ovoga članka ima
najmanji učinak.
Javni natječaj
Članak 25.
(1) Javni natječaj raspisuje Ministarstvo.
(2) Javni se natječaj objavljuje u »Narodnim novinama«.
(3) Javni natječaj mora sadržavati najmanje:
– napomenu da se radi o objavi javnog natječaja radi
davanja javne ovlasti izdavanja kartica te druge identifikacijske
oznake javnog natječaja,
– predmet javne ovlasti i napomenu da se daje samo jednom izdavatelju kartica,
– napomenu da se javna ovlast daje u skladu s ovim Zakonom te provedbenim propisima,
– krajnji rok početka i vrijeme trajanja javne ovlasti,
– postupak izbora nositelja javne ovlasti,
– uvjete koje mora ispunjavati izdavatelj kartica,
– mjerila za izbor izdavatelja kartica,
– mjesto, vrijeme i uvjete plaćanja za podizanje dokumentacije za natječaj,
– mjesto i rok za davanje ponude,
– naslov, prostoriju, datum i sat javnog otvaranja ponuda.
(4) Ministarstvo je dužno na dan objave javnog
natječaja i za vrijeme trajanja roka za davanje ponuda omogućiti svim
zainteresiranim uvid u dokumentaciju za natječaj te je uručiti svima
koji uplate traženi iznos.
(5) Ministar će pravilnikom propisati sadržaj
dokumentacije za natječaj, rokove za podnošenje i javno otvaranje
ponuda, način i postupak otvaranja ponuda.
Odluka o odabiru
Članak 26.
(1) Odluku o odabiru izdavatelja kartice donosi Ministarstvo na prijedlog stručnog Povjerenstva koje imenuje ministar.
(2) Protiv odluke iz stavka 1. ovoga članka žalba nije dopuštena ali može se pokrenuti upravni spor.
(3) U odluci o odabiru izdavatelja kartice određuje se
rok za početak obavljanja javne ovlasti, vrsta i visina financijskog
osiguranja u svrhu obavljanja javne ovlasti, pokrivanja predviđenih
troškova u svezi ukidanja javne ovlasti, ponovnim davanjem javne ovlasti
i izvođenjem poslova izdavatelja kartice do trenutka kada novi
izdavatelj kartica počinje provoditi javnu ovlast.
Ukidanje javne ovlasti
Članak 27.
(1) Ministarstvo će ukinuti odluku iz članka 26. stavka 1. ovoga Zakona ako utvrdi:
– da izdavatelj kartica ne ispunjava uvjete iz članka 23. ovoga Zakona,
– da izdavatelj kartica, odnosno zaposlenik prilikom
obavljanja javne ovlasti postupa suprotno odredbama ovoga Zakona, kao i
propisa donesenih za njegovu provedbu,
– da je pravomoćnom presudom izdavatelj kartica ili
zaposlenik izdavatelja kartica osuđen za kazneno djelo u svezi s
obavljanjem poslova javne ovlasti,
– da je izdavatelj kartica dao lažne izjave, podatke
ili dokumente u ponudi, odnosno u postupku provjere uvjeta iz članka
23. ovoga Zakona,
– da izdavatelj kartica ne omogućava ili sprečava nadzor iz članka 28. ovoga Zakona,
– da izdavatelj kartica cijenu za izdavanje kartica i
druge usluge naplaćuje suprotno odredbi članka 29. ovoga Zakona te na
opravdani zahtjev izdavatelja kartica, ali ne prije isteka pet godina
od početka provođenja javne ovlasti.
(2) Protiv rješenja o ukidanju odluke iz stavka 1. ovoga članka žalba nije dopuštena ali može se pokrenuti upravni spor.
(3) U rješenju o ukidanju odluke iz stavka 1. ovoga
članka Ministarstvo će odrediti rok prestanka javne ovlasti izdavatelja
kartica.
(4) Rješenjem o ukidanju odluke iz stavka 1. ovoga
članka nalaže se dosadašnjem izdavatelju kartica da novom izdavatelju
kartica, danom prestanka javne ovlasti, bez naplate troškova, preda u
elektroničkom obliku i na papiru svu dokumentaciju i evidencije koje
posjeduje i koje vodi, a odnose se na obavljanje javne ovlasti, kao i
sve izrađene, ali neuručene kartice. Ako dosadašnji izdavatelj kartica
ne postupi sukladno rješenju, navedena dokumentacija i evidencije mu se
oduzimaju.
(5) Odredba stavka 4. ovoga članka primjenjuje se i u slučaju prestanka javne ovlasti zbog isteka vremena.
(6) Ako je radi obavljanja javne ovlasti nužno,
dosadašnji izdavatelj kartica dužan je opremu za obavljanje poslova
(računala s nužno potrebnom programskom opremom, uređaje za
personalizaciju i izradu kartica, blanketi kartica i drugu potrebnu
opremu) dati u najam novom izdavatelju kartica. Ako dotadašnji
izdavatelj kartica ne postupi sukladno rješenju, Ministarstvo može na
određeno vrijeme, koje ne smije biti dulje od šest mjeseci, oduzeti
opremu za obavljanje poslova. Dosadašnji izdavatelj kartica za upotrebu
te opreme ima pravo na odštetu.
Nadzor nad izdavanjem kartica
Članak 28.
Upravni nadzor nad obavljanjem javne ovlasti obavlja
Ministarstvo. Prilikom obavljanja nadzora Ministarstvo je dužno
utvrditi ispunjava li izdavatelj kartica propisane uvjete za izdavatelja
kartica te obavlja li poslove sukladno ovom Zakonu i drugim propisima.
Cijena izdavanja kartice
Članak 29.
(1) Troškove obavljanja javne ovlasti izdavatelj
kartica podmiruje iz cijene izdavanja kartica koje plaćaju stranke za
izdavanje kartica, odnosno za druge usluge.
(2) Ministar će pravilnikom propisati cijenu izdavanja
kartica, odnosno drugih usluga na način da se izdavatelju kartica
osigura pokriće troškova koji se odnose na obavljanje javne ovlasti,
vodeći računa o prosječnim troškovima koje je izdavatelj naveo u svojoj
ponudi.
Evidencije
Članak 30.
(1) Izdavatelj kartica vodi evidenciju o izdanim karticama.
(2) Evidencija obuhvaća sljedeće podatke:
1. podatke o stanju zahtjeva za izdavanje kartica:
– osobno ime i prezime podnositelja zahtjeva,
– datum i mjesto rođenja,
– spol i materinski jezik,
– adresu stalnog prebivališta,
– adresu na koju želi primati poštu,
– broj vozačke dozvole,
– državu koja je izdala vozačku dozvolu,
– naziv tijela koje je izdalo vozačku dozvolu,
– kategorije vozila za koje osoba ima vozačku dozvolu;
2. podatke o vozačevoj kartici:
– osobno ime i prezime vozača,
– spol i materinski jezik,
– adresu stalnog prebivališta,
– adresu na koju želi primati poštu,
– broj vozačke dozvole,
– državu koja je izdala vozačku dozvolu,
– naziv tijela koje je izdalo vozačku dozvolu,
– kategorije vozila za koje osoba ima vozačku dozvolu,
– digitalnu fotografiju,
– digitalni potpis;
3. podatke o kartici nadzornog tijela:
– naziv nadzornog tijela,
– adresu nadzornog tijela te osobno ime i prezime ovlaštene (odgovorne) osobe,
– osobno ime i prezime za nadzor zadužene službene osobe,
– datum i mjesto rođenja,
– spol i materinski jezik,
– adresu stalnog prebivališta,
– adresu na koju želi da mu se pošalje kartica,
– elektroničku adresu,
– digitalnu fotografiju,
– digitalni potpis;
4. podatke o kartici prijevoznika:
– tvrtka, odnosno ime pravne, odnosno fizičke osobe koja raspolaže prijevoznim sredstvom:
– adresu, odnosno sjedište prijevoznika,
– osobno ime i prezime ovlaštene osobe,
– elektroničku adresu;
5. podatke o kartici radionice:
– naziv, odnosno tvrtka radionice,
– adresu, odnosno sjedište radionice,
– osobno ime i prezime ovlaštene (odgovorne) osobe,
– osobno ime i prezime tehničara – imatelja kartice,
– datum i mjesto rođenja,
– spol i materinski jezik,
– adresu stalnog prebivališta,
– adresu na koju želi da mu se pošalje PIN kod (ako nije adresa radionice),
– elektroničku adresu,
– digitalnu fotografiju,
– digitalni potpis;
6. za sve vrste kartica:
– naziv izdavatelja kartica,
– broj kartice,
– datum početka važenja kartice,
– datum isteka važenja kartice,
– status kartice (zaplijenjena/od strane nadležnog
tijela/, suspendirana/privremeno oduzeta/, oduzeta/trajno nevažeća/,
zamjenjuje se, izgubljena, ukradena, oštećena, istekao rok važenja,
produžena, zamijenjena, otkazana, nadoknađena);
7. za sve vrste kartica njihovo ukupno stanje o:
– broju dostavljenih (preuzetih) kartica,
– personaliziranim karticama,
– otpremljenim karticama,
– greškama kod izrade,
– zalihama kartica,
– karticama u optjecaju,
– vraćenim (nepreuzetim) karticama,
– oštećenim karticama.
(3) Izdavatelj kartica dužan je voditi i evidenciju o
elektroničkim ključevima i drugim elektroničkim zapisima na karticama u
elektroničkom obliku.
(4) Podatke iz stavka 2. ovoga članka izdavatelj
kartica pribavlja iz evidencija koje vode druga tijela, odnosno drugi
nositelji javnih ovlasti, osim podataka za koje još ne postoji službena
evidencija. Druga tijela i drugi nositelji javnih ovlasti dužni su
izdavatelju kartica proslijediti tražene podatke te u suradnji s njim
omogućiti najjednostavniji način izmjene, odnosno uvida u evidencije i
podatke.
(5) Prilikom podnošenja zahtjeva za izdavanje kartice
korisnik je dužan u pisanom obliku izjaviti da dopušta korištenje
podataka iz stavka 2. ovoga članka. Ako se radi o korištenju osobnih
podataka, izdavatelj kartica je dužan navesti koje će osobne podatke iz
određenih službenih evidencija koristiti.
(6) Izdavatelj kartice vozača i kartice radionice
podatke koje vodi, sukladno ovom članku, prosljeđuje i razmjenjuje s
nadležnim tijelima drugih država članica Europske unije putem zajedničke
mreže (TACHOnet).
(7) Radi obavljanja nadzora Ministarstvo, inspekcija
cestovnog prometa Ministarstva i policijski službenici imaju pristup
podacima iz evidencija iz stavaka 1. i 2. ovoga članka, kao i
odgovarajućim podacima nadležnih tijela drugih država članica Europske
unije putem zajedničke mreže (TACHOnet).
VI. POSTUPCI PROVJERE
Sustavi provjere
Članak 31.
(1) Inspektori i policijski službenici dužni su na
cesti i u prostorima prijevoznika i tvrtki, za sve kategorije prijevoza
provoditi redovite provjere u svrhu pravilne primjene odredbi ovoga
Zakona i na temelju njega donesenih propisa.
(2) Provjere iz stavka 1. ovoga članka moraju se
obavljati svake godine i moraju obuhvatiti mobilne radnike, vozače,
prijevoznike, tvrtke i vozila.
(3) Provjere iz stavka 1. ovoga članka organiziraju se
na način da se provjerava 3% dana koje odrade vozači vozila. Prosječan
broj dana koje odrade vozači vozila tijekom jedne kalendarske godine
iznosi 240 dana.
(4) Inspektori i policijski službenici dužni su
najmanje 30% ukupnog broja provjeravanih radnih dana provjeravati na
cesti, a najmanje 50% u prostorima tvrtki.
(5) Provjere iz stavka 1. ovoga članka moraju
sadržavati sljedeće podatke: broj vozača provjerenih na cesti, broj
provjera u prostorima tvrtke, broj provjeravanih radnih dana te broj i
vrstu prijavljenih povreda propisa, zajedno s naznakom radi li se o
prijevozu putnika ili o prijevozu tereta.
(6) Ministar će pravilnikom propisati izgled i sadržaj obrasca za provjere na cesti iz stavka 1. ovoga članka.
Statistika
Članak 32.
(1) Inspektori i policijski službenici dužni su
osigurati da statistički podaci prikupljeni od provjera sukladno
odredbama članka 31. ovoga Zakona budu razvrstani na one:
(a) za provjere na cesti:
– vrsta ceste (autocesta, državna, županijska i
lokalna cesta), država registracije pregledanog vozila, radi
izbjegavanja diskriminacije,
– vrsta tahografa (analogni ili digitalni);
(b) za provjere u tvrtkama:
– vrsta prijevozne djelatnosti (unutarnji ili
međunarodni prijevoz, prijevoz putnika ili tereta, javni prijevoz ili
prijevoz za vlastite potrebe),
– veličina voznog parka,
– vrsta tahografa (analogni ili digitalni).
(2) Inspektori i policijski službenici iz stavka 1.
ovoga članka dužni su čuvati podatke o provjerama prikupljene u
prethodnoj godini.
(3) Prijevoznici i tvrtke u kojima su vozači zaposleni
dužni su čuvati jednu godinu dokumente, zapise rezultata i ostale
potrebne podatke koje im dostave nadležna tijela iz stavka 1. ovoga
članka, o provjerama izvršenim na cesti ili tvrtkama.
Provjere na cesti
Članak 33.
(1) Provjere na cesti moraju se organizirati na
različitim mjestima i u različitim vremenskim razdobljima, pri čemu se
moraju obuhvatiti svi pravci cestovne mreže, radi sprečavanja
izbjegavanja mjesta provjere.
(2) Pravne osobe koje upravljaju javnim cestama,
odnosno koncesionari u suradnji s inspektorima i policijskim
službenicima dužni su osigurati:
– da se u dovoljnoj mjeri osiguraju mjesta za provjere
na javnim cestama te da se prema potrebi, kao mjesta provjere
osiguraju servisne stanice i ostale sigurne lokacije koje mogu
funkcionirati kao mjesta provjere.
(3) Provjere na cesti iz stavka 1. ovoga članka moraju se obavljati na nediskriminirajući način, i obuhvaćaju sljedeće:
– dnevno i tjedno vrijeme vožnje, prekide vožnje,
dnevno i tjedno vrijeme odmora, podatke za prethodne dane koji se moraju
nalaziti u vozilu i/ili podatke pohranjene za isto razdoblje na
kartici vozača i/ili u memoriji tahografa, i/ili na ispisima,
– sve slučajeve prekoračenja dopuštene brzine vozila,
koji se definiraju kao razdoblja dulja od jedne minute tijekom kojih
brzina vozila prelazi 90 km/h za vozila kategorije N3 ili 105 km/h za
vozila kategorije M3,
– ako je moguće, trenutačne brzine vozila koje zabilježi tahograf tijekom najviše 24 prethodna sata korištenja vozila,
– provjeru tahografa radi otkrivanja instalacije i/ili
korištenja bilo kakvih sredstava namijenjenih uništenju, prikrivanju,
manipulaciji ili izmjeni podataka, ili koja su namijenjena ometanju
dijela elektroničke razmjene podataka između sastavnih dijelova uređaja
za bilježenje, ili koja sprečavaju ili mijenjaju podatke prije
šifriranja.
(4) Prilikom provjere na cesti utvrđuje se:
– država registracije vozila,
– država prebivališta vozača,
– država poslovnog nastana tvrtke,
– polazište i odredište vožnje,
– vrsta tahografa (analogni ili digitalni).
(5) Inspektori i policijski službenici moraju imati
popis mogućih provjera iz stavka 4. ovoga članka i moraju imati opremu
za provjeru koja omogućuje:
– preuzimanje podataka s jedinice u vozilu i kartice
vozača za digitalni tahograf u skladu s Prilogom I.B Uredbe Vijeća
(EEZ) br. 3821/85, očitavanje podataka te analizu i/ili prijenos nalaza
u središnju bazu podataka radi analize,
– provjeru tahografskih listića,
– analizu i potvrdu digitalnog potpisa, kao i poseban
softver za analizu brzinskog profila vozila prije pregleda njihovih
uređaja za bilježenje.
(6) Ministarstvo će surađivati i razmjenjivati podatke prikupljene iz provjera s nadležnim tijelima drugih država.
(7) Republika Hrvatska će najmanje šest puta u godini
poduzimati usmjerene provjere na cesti vozača i vozila iz područja
primjene Uredbi (EEZ) br. 3820/85 i (EEZ) br. 3821/85. Takve se
provjere trebaju poduzimati istodobno s nadležnim tijelima dviju ili
više država članica Europske unije, svaka djelujući na svom teritoriju.
Provjere u prostorima tvrtki
Članak 34.
(1) Provjere u prostorima tvrtki moraju se planirati
na način da se uvažavaju prethodne provjere za različite vrste
prijevoza i tvrtki, a posebno ako su se tijekom pregleda na cesti
utvrdile teže povrede odredbi ovoga Zakona.
(2) Inspektori i policijski službenici dužni su
tijekom provjere uzeti u obzir sve informacije koje dostavi nadležno
tijelo druge države, a koje se odnose na aktivnosti pregledavane tvrtke
te države.
(3) Provjere koje su obavljene u prostorijama
inspekcije cestovnog prometa i cesta Ministarstva na temelju traženih
dokumenata ili podataka koje su tvrtke predale po njihovom zahtjevu,
smatraju se provjerama izvršenim u prostorijama tvrtke.
(4) Provjere u prostorima tvrtke obuhvaćaju, osim provjera iz članka 33. stavka 3. ovoga Zakona, i sljedeće provjere:
– tjedna razdoblja odmora i vremena vožnje između razdoblja odmora,
– pridržavanje dvotjednog ograničenja vremena vožnje,
– tahografske listiće, jedinice u vozilima i ispise podataka s kartica vozača.
(5) Inspektori i policijski službenici za provjere u
prostorima tvrtki moraju imati popis provjera iz stavka 4. ovoga članka
i članka 33. stavka 3. ovoga Zakona te moraju imati opremu za provjeru
sukladno odredbi članka 33. stavka 5. ovoga Zakona.
(6) Inspektori i policijski službenici mogu
provjeravati i zajedničku odgovornost drugih sudionika, kao što su
otpremnici, agenti, špediteri i drugi.
Sustav ocjene rizika
Članak 35.
(1) Ministarstvo će uvesti i osigurati korištenje
sustava ocjene rizika za tvrtke, koji će se temeljiti na broju i težini
povreda odredbi ovoga Zakona, Uredbe (EZ) br. 561/2006 Europskog
parlamenta i Vijeća i Uredbe Vijeća (EEZ) br. 3821/85, koje je pojedina
tvrtka počinila, i na informacijama o prekršajima dobivenim u suradnji s
drugim državama.
(2) U svrhu ocjene rizika koristit će se kategorizacija prekršaja, sukladno njihovoj težini iz Priloga III. Direktive EZ 2009/5.
(3) Inspektori i policijski službenici dužni su tvrtke s visokom ocjenom rizika nadzirati redovitije i detaljnije.
Razmjena izvješća i informacija
Članak 36.
(1) Ministarstvo će svake dvije godine dostavljati
Europskoj komisiji izvješće o provedbi odredbi o radnom vremenu i
obveznim odmorima mobilnih radnika, navodeći stajališta poslodavaca i
mobilnih radnika.
(2) Izvješće iz stavka 1. ovoga članka dostavlja se
Europskoj komisiji najkasnije do 30. rujna, nakon dvogodišnjeg
razdoblja na koje se izvješće odnosi.
(3) Izvješće iz stavka 1. ovoga članka mora sadržavati
i korištenje iznimki sukladno odredbi članka 13. Uredbe (EZ) br.
561/2006 Europskog parlamenta i Vijeća.
(4) Ministarstvo je dužno informacije o provjerama
propisanim člancima 31. do 34. ovoga Zakona dostavljati Europskoj
komisiji svake dvije godine na propisanom obrascu.
(5) Republika Hrvatska će razmjenjivati podatke, iskustva i znanja s ostalim državama članicama Europske unije.
VII. NADZOR I INSPEKCIJA
Nadležnost i ovlasti u vezi s upravnim i inspekcijskim nadzorom
Članak 37.
(1) Upravni nadzor nad provedbom ovoga Zakona i propisa donesenih za njegovu provedbu obavlja Ministarstvo.
(2) Inspekcijski nadzor nad provedbom AETR-a i ovoga Zakona obavljaju:
– inspektori,
– policijski službenici u okviru nadzora nad sigurnošću cestovnog prometa.
(3) Inspektori i policijski službenici imaju sljedeće ovlasti:
– zabraniti upotrebu vozila u kojem oštećenje ili
neispravan rad tahografa nije otklonjen u roku od tjedan dana od dana
nastanka kvara ili otkrića nepravilnosti u radu, a vozač nije na listić
ili listiće zapisa ili na privremeni listić koji se prilaže listiću
zapisa ili vozačkoj kartici, na koji upisuje podatke koji mu omogućavaju
identifikaciju (broj vozačke kartice i/ili ime i/ili broj vozačke
dozvole), uključujući njegov potpis, upisivao sve podatke za različita
razdoblja koja više nisu zabilježena ili nisu ispravno zabilježena
tahografom,
– uputiti vozilo na izvanredni pregled u slučaju
sumnje da tahograf i drugi elementi vezani uz tahograf ne rade ispravno,
troškove pregleda snosi vlasnik vozila u koje je uređaj ugrađen,
– zahtijevati od vozača da omogući kontrolu tahografa i
dostavi na uvid popise sa zabilježenim podacima, karticu ili ispis s
tahografa te dopusti pregled popisa sa zabilježenim podacima, kartice
ili ispisa s tahografa,
– privremeno oduzeti popis s bilježenim podacima ili
ispis s tahografa kao dokaz u postupku, odnosno u istu svrhu dati
izraditi prijepis podataka iz kartice,
– privremeno oduzeti karticu, pod uvjetom da se utvrdi
da je kartica krivotvorena ili da vozač koristi tuđu karticu ili da je
kartica čiji je on nositelj dobivena na temelju lažnih izjava i/ili
krivotvorenih dokumenata, te je dostaviti nadležnom izdavatelju uz
navođenje razloga za privremeno oduzimanje kartice,
– isključiti vozilo iz prometa dok se ne ispravi uzrok prekršaja, odnosno prisiliti vozača na korištenje dnevnog odmora,
– predložiti nadležnim tijelima oduzimanje,
suspendiranje ili ograničenje licencije za obavljanje djelatnosti ili
vozačke dozvole.
VIII. PREKRŠAJNE ODREDBE
Članak 38.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 6.000,00 do 20.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna ili fizička osoba – obrtnik:
– ako u vozilima, koja sukladno Uredbi Vijeća (EEZ)
br. 3821/85 ili AETR-u moraju biti opremljena tahografom, nije ugrađen
tahograf ili se ne koristi na propisani način (članak 3. stavak 1.
Uredbe Vijeća (EEZ) br. 3821/85),
– ako u novim vozilima koja se prvi put registriraju u
Republici Hrvatskoj nakon 1. siječnja 2009., koja sukladno Uredbi
Vijeća (EEZ) br. 3821/85 ili AETR-u moraju biti opremljena tahografom,
nije ugrađen tahograf u skladu s Prilogom 1B Uredbe Vijeća (EEZ) br.
3821/85 ili se ne koristi na propisani način (članak 13. Uredbe Vijeća
(EEZ) br. 3821/85),
– ako suprotno odredbi Uredbe (EZ) br. 561/2006
Europskog parlamenta i Vijeća produljenje tjednog radog vremena na 60
sati dovodi do povrede obveze da prosječno radno vrijeme za četiri
mjeseca ne smije prelaziti 48 sati (članak 5. stavak 2.),
– ako mobilni radnici protivno članku 6. ovoga Zakona u
slučaju ukupnog radnog vremena između šest i devet sati ne uzmu
obvezni odmor od najmanje 30 minuta nakon šest uzastopnih sati rada,
– ako mobilni radnici protivno članku 6. ovoga Zakona u
slučaju ukupnog radnog vremena iznad devet sati ne uzmu obvezni odmor
od najmanje 30 minuta nakon šest uzastopnih sati rada plus 15 minuta
odmora prije kraja radnog dana,
– ako mobilni radnici protivno članku 6. ovoga Zakona podijele obvezne odmore u periode koji su kraći od 15 minuta,
– koji noćni rad mobilnih radnika određuje na način da
njihovo ukupno radno vrijeme tijekom svakog 24-satnog razdoblja iznosi
više od deset sati (članak 7.),
– ako ne postupi sukladno odredbi članka 9. ovoga Zakona,
– ako ugradi tahograf koji nije tipno odobren (članak 13. Uredbe Vijeća (EEZ) br. 3821/85).
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 7.000,00
kn kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi za prekršaj iz stavka
1. ovoga članka.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 700,00 do 3.000,00 kn
kaznit će se i vozač za prekršaj iz stavka 1. podstavaka 1. i 2. ovoga
članka.
Članak 39.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 3.000,00 do 11.000,00
kuna kaznit će se pravna ili fizička osoba – obrtnik ako ne postupi
sukladno odredbi članka 5. stavka 3. ovoga Zakona.
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 3.000,00
kuna kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi za prekršaj iz
stavka 1. ovoga članka.
Članak 40.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 3.000,00 do 7.000,00
kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba ili fizička osoba – obrtnik
ako naredi ili dopusti da vozač:
– prekorači dopušteno trajanje dnevnog vremena vožnje
od devet, odnosno 10 sati za najviše jedan sat (članak 6. stavak 1.
Uredbe (EZ) br. 561/2006 Europskog parlamenta i Vijeća ili članak 6.
stavak 1. AETR-a),
– prekorači tjedno vrijeme vožnje do najviše četiri
sata (članak 6. stavak 2. Uredbe (EZ) br. 561/2006 Europskog parlamenta
i Vijeća ili članak 6. stavak 2. AETR-a),
– prekorači dvotjedno vrijeme vožnje do najviše deset
sati (članak 6. stavak 3. Uredbe (EZ) br. 561/2006 Europskog parlamenta
i Vijeća ili članak 6. stavak 3. AETR-a).
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 3.000,00
kuna kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi za prekršaj iz
stavka 1. ovoga članka.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 300,00 do 1.000,00 kuna kaznit će se i vozač za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 41.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 4.000,00 do 10.000,00
kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba ili fizička osoba – obrtnik
ako naredi ili dopusti da vozač:
– prekorači dopušteno trajanje dnevnog vremena vožnje
od devet, odnosno 10 sati za vrijeme od jednog do najviše dva sata
(članak 6. stavak 1. Uredbe (EZ) br. 561/2006 Europskog parlamenta i
Vijeća ili članak 6. stavak 1. AETR-a.),
– prekorači tjedno vrijeme vožnje od četiri do najviše
četrnaest sati (članak 6. stavak 2. Uredbe (EZ) br. 561/2006 Europskog
parlamenta i Vijeća ili članak 6. stavak 2. AETR-a),
– prekorači dvotjedno vrijeme vožnje za deset do
najviše dvadeset dva sata i trideset minuta (članak 6. stavak 3. Uredbe
(EZ) br. 561/2006 Europskog parlamenta i Vijeća ili članak 6. stavak 3.
AETR-a).
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 1.500,00 do 4.000,00
kuna kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi za prekršaj iz
stavka 1. ovoga članka.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 500,00 do 2.000,00 kuna kaznit će se i vozač za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 42.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 6.000,00 do 15.000,00
kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba ili fizička osoba – obrtnik
ako naredi ili dopusti da vozač:
– prekorači dopušteno trajanje dnevnog vremena vožnje
od devet, odnosno 10 sati za više od dva sata (članak 6. stavak 1.
Uredbe (EZ) br. 561/2006 Europskog parlamenta i Vijeća ili članak 6.
stavak 1. AETR-a.),
– prekorači tjedno vrijeme vožnje za više od četrnaest
sati (članak 6. stavak 2. Uredbe (EZ) br. 561/2006 Europskog
parlamenta i Vijeća ili članak 6. stavak 2. AETR-a),
– prekorači dvotjedno vrijeme vožnje za više od
dvadeset dva sata i trideset minuta (članak 6. stavak 3. Uredbe (EZ) br.
561/2006 Europskog parlamenta i Vijeća ili članak 6. stavak 3.
AETR-a).
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 5.000,00
kuna kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi za prekršaj iz
stavka 1. ovoga članka.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 700,00 do 3.000,00 kuna kaznit će se i vozač za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 43.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 3.000,00 do 7.000,00
kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba ili fizička osoba – obrtnik
ako naredi ili dopusti da vozač prekorači vrijeme vožnje za najviše
pola sata (članak 7. stavak 1. Uredbe (EZ) br. 561/2006 Europskog
parlamenta i Vijeća ili članak 7. stavak 1. AETR-a).
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 3.000,00
kuna kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi za prekršaj iz
stavka 1. ovoga članka.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 300,00 do 1.000,00 kuna kaznit će se i vozač za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 44.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 4.000,00 do 10.000,00
kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba ili fizička osoba – obrtnik
ako naredi ili dopusti da vozač prekorači vrijeme vožnje za više od
pola sata do najviše jednog sata (članak 7. stavak 1. Uredbe (EZ) br.
561/2006 Europskog parlamenta i Vijeća ili članak 7. stavak 1. AETR-a).
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 1.500,00 do 4.000,00
kuna kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi za prekršaj iz
stavka 1. ovoga članka.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 500,00 do 2.000,00 kuna kaznit će se i vozač za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 45.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 6.000,00 do 15.000,00
kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba ili fizička osoba – obrtnik
ako naredi ili dopusti da vozač prekorači vrijeme vožnje za više od
jednog sata (članak 7. stavak 1. Uredbe (EZ) br. 561/2006 Europskog
parlamenta i Vijeća ili članak 7. stavak 1. AETR-a).
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 5.000,00
kuna kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi za prekršaj iz
stavka 1. ovoga članka.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 700,00 do 3.000,00 kuna kaznit će se i vozač za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 46.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 3.000,00 do 7.000,00
kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba ili fizička osoba – obrtnik
ako naredi ili dopusti da vozač koristi:
– dnevni i skraćeni dnevni odmor do jednog sata kraći
od propisanog u članku 8. stavcima 1. i 2. u vezi sa člankom 4. stavkom
g. Uredbe (EZ) br. 561/2006 Europskog parlamenta i Vijeća ili članku
8. stavku 1. u vezi sa člankom 1. stavkom o. AETR-a,
– skraćeni dnevni odmor, ako je dio višečlane posade,
kraći do jednog sata od propisanog u članku 8. stavku 5. Uredbe (EZ)
br. 561/2006 Europskog parlamenta i Vijeća ili članku 8. stavku 3.
AETR-a,
– tjedni odmor kraći do tri sata, odnosno skraćeni
tjedni odmor kraći do dva sata od propisanog (članak 8. stavak 6. Uredbe
(EZ) br. 561/2006 Europskog parlamenta i Vijeća ili članka 8. stavka
6. AETR-a).
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 3.000,00
kuna kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi za prekršaj iz
stavka 1. ovoga članka.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 300,00 do 1.000,00 kuna kaznit će se i vozač za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 47.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 4.000,00 do 10.000,00
kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba ili fizička osoba – obrtnik
ako naredi ili dopusti da vozač koristi:
– dnevni odmor, za više od jednog sata do najviše dva
sata i trideset minuta kraći od propisanog u članku 8. stavku 1. u
svezi članka 4. stavka g. Uredbe (EZ) br. 561/2006 Europskog parlamenta i
Vijeća ili članka 8. stavka 1. u svezi članka 1. stavka o. AETR-a.,
– skraćeni dnevni odmor, za više od jednog sata do
najviše dva sata kraći od propisanog u članku 8. stavku 2. u svezi
članka 4. stavka g. Uredbe (EZ) br. 561/2006 Europskog parlamenta i
Vijeća ili članka 8. stavka 1. u svezi članka 1. stavka o. AETR-a,
– skraćeni dnevni odmor, ako je dio višečlane posade,
od jednog sata do najviše dva sata kraći od propisanog člankom 8.
stavkom 5. Uredbe (EZ) br. 561/2006 Europskog parlamenta i Vijeća,
– tjedni odmor, od tri sata do najviše devet sati
kraći od propisanog (članak 8. stavak 6. Uredbe (EZ) br. 561/2006
Europskog parlamenta i Vijeća ili članak 8. stavak 6. AETR-a).
– skraćeni tjedni odmor, od dva sata do četiri sata
kraći od propisanog (članak 8. stavak 6. Uredbe (EZ) br. 561/2006
Europskog parlamenta i Vijeća ili članak 8. stavak 6. AETR-a).
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 1.500,00 do 4.000,00
kuna kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi za prekršaj iz
stavka 1. ovoga članka.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 500,00 do 2.000,00 kuna kaznit će se i vozač za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 48.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 6.000,00 do 15.000,00
kuna kaznit će se za prekršaj pravna osoba ili fizička osoba – obrtnik
ako naredi ili dopusti da vozač koristi:
– dnevni odmor kraći od osam sati i trideset minuta
(članak 8. stavak 1. u svezi članka 4. stavka g. Uredbe (EZ) br.
561/2006 Europskog parlamenta i Vijeća ili članka 8. stavka 1. u svezi
članka 1. stavka o. AETR-a),
– skraćeni dnevni odmor manji od sedam sati (članak 8.
stavak 2. u svezi članka 4 stavka g. Uredbe (EZ) br. 561/2006
Europskog parlamenta i Vijeća ili članka 8. stavka 1. u svezi članka 1.
stavka o. AETR-a),
– skraćeni dnevni odmor, ako je dio višečlane posade,
kraći od sedam sati (članak 8. stavak 5. Uredbe (EZ) br. 561/2006
Europskog parlamenta i Vijeća ili članak 8. stavak 3. AETR-a),
– tjedni odmor kraći od trideset šest sati (članak 8.
stavak 6. Uredbe (EZ) br. 561/2006 Europskog parlamenta i Vijeća ili
članak 8. stavak 6. AETR-a),
– skraćeni tjedni odmor kraći od dvadeset sati (članak
8. stavak 6. Uredbe (EZ) br. 561/2006 Europskog parlamenta i Vijeća
ili članak 8. stavak 6. AETR-a).
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 5.000,00
kuna kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi za prekršaj iz
stavka 1. ovoga članka.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 700,00 do 3.000,00 kuna kaznit će se i vozač za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 49.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 3.000,00 do 11.000,00
kuna kaznit će se za prekršaj pravna ili fizička osoba – obrtnik ako
suprotno članku 8. stavku 4. Uredbe (EZ) br. 561/2006 Europskog
parlamenta i Vijeća ili članku 8. stavku 5. AETR-a naredi ili dopusti
da vozač ima više od tri skraćena dnevna odmora između bilo koja dva
tjedna odmora.
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 3.000,00
kuna kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi za prekršaj iz
stavka 1. ovoga članka.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 300,00 do 1.000,00 kuna kaznit će se i vozač za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 50.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 3.000,00 do 11.000,00
kuna kaznit će se za prekršaj pravna ili fizička osoba – obrtnik ako
vozač u vozilu ne posjeduje dokumentaciju iz članka 10. ovoga Zakona i
članka 15. Uredbe Vijeća (EEZ) br. 3821/85 ili članka 12. Priloga
AETR-a.
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 do 5.000,00
kuna kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi za prekršaj iz
stavka 1. ovoga članka.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 700,00 do 3.000,00 kuna kaznit će se i vozač za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 51.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 do 50.000,00
kuna kaznit će se za prekršaj pravna ili fizička osoba – obrtnik ako
postupi suprotno zabrani iz članka 15. stavka 8. Uredbe Vijeća (EEZ)
br. 3821/85 ili AETR-a.
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 15.000,00
kuna kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi za prekršaj iz
stavka 1. ovoga članka.
(3) Novčanom kaznom u iznosu od 3.000,00 do 10.000,00 kuna kaznit će se i vozač za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 52.
Novčanom kaznom u iznosu od 1.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj vozač:
– ako ne postupi sukladno odredbi članka 5. stavka 4. ovoga Zakona.
Članak 53.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 6.000,00 do 20.000,00 kuna kaznit će se pravna osoba ili fizička osoba – obrtnik, ako:
– postupi suprotno odredbi članka 9. stavka 2. ovoga Zakona ili članka 11. stavka 2. točke a. Priloga AETR-a,
– postupi suprotno odredbi članka 10. stavka 1. Uredbe
(EZ) br. 561/2006 Europskog parlamenta i Vijeća ili članka 11. stavka
3. AETR-a,
– postupi suprotno odredbi članka 14. Uredbe Vijeća br. 3821/85 (EEZ) ili AETR-a,
– postupi suprotno odredbi članka 16. Uredbe Vijeća br. 3821/85 (EEZ) ili AETR-a.
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 5.000,00
kuna kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi za prekršaj iz
stavka 1. ovoga članka.
Članak 54.
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 20.000,00 kuna kaznit će se pravna osoba ili fizička osoba – obrtnik ako:
– obavlja poslove iz članka 12. stavka 1. ovoga Zakona bez dozvole Ministarstva,
– ne obavijesti Ministarstvo o promjenama vlasništva, voditelja ili tehničara (članak 12. stavak 9.),
– poslove radionice obavlja suprotno propisu iz članka 12. stavka 1. ovoga Zakona,
– u roku od tri dana od primitka rješenja o oduzimanju
dozvole ne preda Ministarstvu sve kartice radionice, sredstva za
plombiranje i svu dokumentaciju i evidencije koje je dužna voditi
(članak 15. stavak 3.),
– zaposli voditelja i tehničara suprotno odredbi članka 18. stavaka 1. i 3. ovoga Zakona,
– omogući da zahvate na tahografima i opremi obavlja
tehničar koji ne posjeduje važeću potvrdu o stručnoj osposobljenosti
(članak 18. stavak 4.),
– ne postupi u skladu s odredbom članka 18. stavka 7. ovoga Zakona.
(2) Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 5.000,00
kuna kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi za prekršaj iz
stavka 1. ovoga članka.
IX. ODGOVORNOST
Članak 55.
(1) Odgovornost za prekršaje iz glave VIII. ovoga
Zakona odnosi se na prekršaje počinjene na teritoriju Republike
Hrvatske, država članica Europske unije i trećih zemalja.
(2) Vozač je dužan čuvati sve dokaze o izrečenim
kaznama ili pokrenutim postupcima u državama članicama Europske unije
ili trećim zemljama do vremena kada za isti prekršaj više ne bude mogao
biti pokrenut drugi postupak ili izrečena kazna u skladu s ovim
Zakonom.
(3) Vozač je na zahtjev nadležnog tijela dužan predočiti dokaze iz stavka 2. ovoga članka.
(4) Vozač je dužan poslodavcu/poslodavcima dostaviti
dostupne podatke o izrečenim kaznama i pokrenutim prekršajnim
postupcima zbog prekršaja propisanih ovim Zakonom.
X. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Rok za donošenje propisa
Članak 56.
(1) Ministar će propise iz članka 9. stavka 5., članka
14. stavka 2., članka 17. stavka 5., članka 23. stavka 4., članka 25.
stavka 5., članka 29. stavka 2. i članka 31. stavka 6. ovoga Zakona
donijeti u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Do donošenja propisa iz stavka 1. ovoga članka, ostaju na snazi propisi:
– Pravilnik o tahografima i ograničivaču brzine (»Narodne novine«, br. 89/08. i 48/09.),
– Pravilnik o prijenosu podataka o radnom vremenu mobilnih radnika i o vođenju evidencije (»Narodne novine«, br. 43/09.),
– Pravilnik o uvjetima za davanje javne ovlasti za
izdavanje memorijskih kartica, dokumentaciji za natječaj i postupku
otvaranja ponuda (»Narodne novine«, br. 147/08.).
Stupanje na snagu
Članak 57.
(1) Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje
važiti Zakon o radnom vremenu, obveznim odmorima mobilnih radnika i
uređajima za bilježenje u cestovnom prijevozu (»Narodne novine«, br.
60/08. i 124/10.).
(2) Javnu ovlast izdavatelja kartica iz članka 21.
ovoga Zakona nastavlja obavljati Agencija za komercijalnu djelatnost
d.o.o., na temelju odluke o odabiru od 27. veljače 2009., nakon
provedenog javnog natječaja na temelju članka 28. Zakona o radnom
vremenu, obveznim odmorima mobilnih radnika i uređajima za bilježenje u
cestovnom prijevozu (»Narodne novine«, br. 60/08. i 124/10.) do isteka
roka na koji je izdana.
Članak 58.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 022-03/13-01/100
Zagreb, 7. lipnja 2013.
Zagreb, 7. lipnja 2013.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Josip Leko, v. r.
Hrvatskoga sabora
Josip Leko, v. r.
Primjedbe