Londonski autobusi u Zagrebu
Jeste li znali da su nešto više od pet godina Zagrebom
prometovali dvokatni londonski autobusi? Pedesetih godina prošloga
stoljeća glavnome su gradu bili potrebni dodatni kapaciteti u gradskom
prijevozu, a jedno je od rješenja bio i uvoz autobusa iz inozemstva –
uključujući i Veliku Britaniju. Ovi su londonski gosti sa sobom u
Zagreb, međutim, donijeli i čitav niz praktičnih problema: ulaz za
putnike nalazio se na pogrešnoj strani vozila, a njihova ih je visina
“protjerala” iz središta grada gdje bi mogli pokidati neki tramvajski
vod ili zapeti ispod kojeg nadvožnjaka. Nakon zagrebačkih godina, svoju
su službu ipak nastavili u susjednoj republici bivše Jugoslavije…

Dvokatni
autobus marke Leyland bio je dugačak 9 metara, ali je njegova visina od
čak 4,5 metra predstavljala onaj pravi problem: nije mogao prometovati
središtem grada zbog brojnih nadvožnjaka te tramvajskih vodova koje bi
jednostavno pokidao. Stoga su se Leylandi našli prvenstveno na rubnim
gradskim područjima, primjerice na linijama koje su vodile zapadno od
Črnomerca prema Podsusedu i Zaprešiću. Na slici je Leyland u zagrebačkom
prometu, sasvim moguće na jednoj od tih relacija... (Fotografija:
Zagrebački električni tramvaj)
Priča o londonskim autobusima u hrvatskoj metropoli započinje 1953. kada ih je Zagrebački električni tramvaj, ZET, počeo nabavljati kao rabljena vozila direktno iz Londona. Glavni se grad Hrvatske tada širio u svim smjerovima, a domaća proizvodnja autobusa nije mogla zadovoljiti potrebe Zagreba za novim prijevoznim sredstvima pa se posezalo za kupovinom rabljenih autobusa u inozemstvu – uključujući i Veliku Britaniju. Zagrebu je bilo potrebno više prijevoznih kapaciteta koje su iziskivale novouvedene autobusne linije, a postojeći vozni park u tome je trenutku – u još uvijek poslijeratnim godinama – bio dotrajao i brojčano nedostatan.
Prvi su u Zagreb stigli autobusi marke AEC 10T-T10, nabavljeni direktno od London Transporta. Radilo se u tome trenutku o još uvijek klasičnim, jednokatnim autobusima, proizvedenima 1938. i kapaciteta 26 sjedećih te 19 stajaćih mjesta. U Zagrebu su proveli nepunih šest godina – od 1953. do 1958. – te su bili pregrađeni tako da su vrata za ulaz putnika nalazila na desnoj strani. Osim što je kabina vozača s pogrešne strane odavala činjenicu da se ne nalaze na “domaćem terenu”, ovi su se autobusi lako uklopili u zagrebački javni gradski prijevoz te uspješno odslužili tih nekoliko godina koliko su se ovdje nalazili.

Londonski
autobus AEC 10T stigao je u Zagreb 1953. Bio je pogonjen motorom snage
95 KS, a mogao je primiti 45 putnika. ZET ga je preuredio tako da
putnici mogu u njega ući s "prave", desne strane vozila, pa je jedino
kabina vozača s pogrešne strane odavala da je ranije prometovao lijevom
stranom ceste. Raniji korisnik ovih autobusa bio je London Transport.
(Foto: Zagrebački električni tramvaj)
Nisu samo vrata za ulaz putnika s pogrešne strane predstavljala konstrukcijski problem: ova devet metara dugačka vozila bila su također i visoka svoja 4,5 metra. Ta je visina predstavljala značajnu prepreku pa ona nisu mogla prometovati na linijama gdje su morala proći ispod niskih nadvožnjaka u središtu grada, tada već brojnih tramvajskih vodova ili druge signalizacije poput horizontalnih nosača semafora.
Sve je to ozbiljno ograničilo njihovu pokretljivost u gradu i odabir linija na kojima ih je ZET mogao “uposliti”; relacije na kojima su Leylandi prometovali tako su se ponajviše našle u rubnim dijelovima grada pa ih se, primjerice, moglo vidjeti na linijama od Črnomerca, produžetkom Ilice i na Aleji Bologne, na putu prema Zaprešiću, Podsusedu i drugim zapadnim predgrađima Zagreba.

U
dvokatne Leylande ulazilo se, naravno, s pogrešne strane, budući da je
stražnja platforma prilagođena ulazu putnika bila smještena onako kako
odgovara britanskom prometu. Modeli autobusa GB 61-64 stigli su u Zagreb
1955. u navodno zelenoj boji - kakvu je tada koristio London Transport -
a mogli su primiti 70 putnika i bili su pokretani motorima snage 125
KS. U trenutku kada su došli u Zagreb, svaki je već imao prijeđenih više
od milijun kilometara, a na gradskim su se ulicama zadržali do 1960.
(Foto: Zagrebački električni tramvaj)
U trenutku kada su Leylandi stigli u Zagreb, svaki je od njih već imao milijun kilometara na svojim brojačima prijeđenog puta. Mogli su se vidjeti na zagrebačkim cestama svega pet godina jer su 1960. prodani Sarajevu, ali je dotada svaki od njih u Zagrebu prešao još i dodatnih 300 tisuća kilometara. Doduše, u autobusnim relacijama ovo i nisu tako nevjerojatno velike kilometraže.

Dvokatne
londonske autobuse Zagreb je 1960. prodao Sarajevu; na slici je jedan
od autobusa pored sarajevske gradske vijećnice. Možemo pretpostaviti
kako je ulaz za putnike s pogrešne strane i u Sarajevu predstavljao više
ili manje "simpatičnu" poteškoću...
Zahvaljujem Zagrebačkom električnom tramvaju na svesrdnoj pomoći u pripremi ovog članka te na brojnim korisnim informacijama i fotografijama.
Znate li vi nešto više o povijesti londonskih autobusa na zagrebačkim ulicama ili o njihovoj sarajevskoj sudbini? Poznajete li nekoga tko se može sjetiti ovih neobičnih vozila na zagrebačkim prometnicama? Komentari i nove informacije dobrodošli su!
Nadopuna, 21. veljače 2012. - Otkako sam napisao ovaj članak, tema o londonskim autobusima nastavila je privlačiti mnogo pažnje! Nedavno mi se javila grupa entuzijasta iz Velike Britanije koja istražuje tematiku engleskih autobusa na cestama bivše države (zna se da ih je, osim u Zagrebu, u Hrvatskoj bilo i u Splitu, Rijeci, Dubrovniku i Šibeniku, a u drugim bivšim republikama i u Sarajevu, Mostaru, Banja Luci, Skoplju, Beogradu, Smederevu, Nišu, Čačku i Novom Sadu) i koja pokušava “pratiti” životni put svakog od ovih autobusa.
Na području bivše države navodno je bilo i više od 400 autobusa iz raznih krajeva Engleske (ne samo iz Londona!), od toga njih preko 180 double-deckera! Premda su u Jugoslaviju ovi autobusi dolazili iz raznih dijelova Ujedinjenog Kraljevstva, najčešće ih se ipak uvijek nazivalo “londonskim autobusima”; međutim, ovi koje smo imali u Zagrebu uistinu su i bili iz samog Londona.
Dvokatni su autobusi tako prometovali Zagrebom, Splitom, Banja Lukom, Sarajevom, Mostarom, Novim Sadom i Skopljem, dok su u drugim spomenutim gradovima u prometu bili “obični” jednokatni autobusi. Zanimljivo je da je neke od njih direktno kupovala i jugoslavenska ambasada u Londonu, ali su u proces bile uključene i mnoge tvrtke, poput Autocentra iz Zagreba te Generalexporta i Jugoauta iz Beograda.
U dodatnim kontaktima sa Zagrebačkim električnim tramvajem, kojemu se ponovno najiskrenije zahvaljujem na pomoći, te u kontaktu s ljubiteljima autobusa iz Engleske, uspio sam prikupiti još sljedeće informacije na temu londonskih autobusa u Zagrebu:
- Autobusa marke AEC 10T-T10 u Zagrebu je bilo 19. Prilično je zanimljivo da ih je ZET također nazivao ovim imenom budući da se ta oznaka modela interno koristila u London Transportu. Kolege iz Engleske oduševljeni su činjenicom da je ZET znao za taj interni kod. Prvi ovakvi autobusi stigli su u Zagreb 1953. i dobili su brojeve od 33 do 47, dok su posljednja 4 u Zagreb stigla 1955. i dobila su brojeve od 48 do 51.
- Dvokatnih autobusa marke Leyland PD-1 u Zagrebu je bilo samo 4, kao što sam i napisao u gornjem članku (međutim, postojale su indikacije da ih je možda bilo i više). Tri su kupljena 1955. i u ZET-u su bila obilježena brojevima 61, 62 i 63, dok je četvrti u Zagreb stigao sljedeće godine, 1956., te je dobio broj 64. Radi se o autobusu s naslovne fotografije ovog članka. Autobusi Leyland koji su došli u Zagreb bili su proizvedeni 1946. a 1960. su, kao što sam i pisao, prodani Sarajevu.

Ulomak
iz jedne stranice "Passenger Transport Year Booka" iz 1960. PTYB je
knjiga u kojoj su bili popisani operatori koji su koristili britanske
autobuse, pa se u njoj našao i zapis vezan u Zagreb. Do mene je ovaj
zanimljiv dokument došao zahvaljujući engleskim entuzijastima koji
istražuju povijest engleskih autobusa u Jugoslaviji, a zanimljivo je
primijetiti da je kao glavni tehnički direktor ZET-a potpisan Dragutin
Mandl, čuveni inženjer koji je projektirao veliko proširenje zagrebačke
tramvajske mreže 1920. kao i sam tramvaj tipa M-22. Po njemu ime nosi i
Mandlova ulica uz spremište tramvaja u Dubravi. Mandl je umro 27.
travnja 1959.

Evo
još jedne fotografije, nepoznatog autora i izvora, dvokatnog autobusa
marke Leyland na terminalu na Črnomercu pedesetih godina prošlog
stoljeća.
Primjedbe