Ulaskom u EU sve ostaje isto osim - vozačke dozvole

Napominjemo da se vozačke dozvole ne
mijenjaju odjednom nego postupno, a
Europska unija predviđa, kako je navedeno
Direktivom o vozačkim dozvolama, da 2033.
godine ne bude više starih modela vozačkih
dozvola u opticaju u državama članicama, tvrde
u MUP-u

Kako se približava 1. srpanj 2013. godine, dan kada će Hrvatska i službeno
postati punopravna članica Europske unije, mnogi vozači se pitaju hoće
li taj ulazak i njih te kako pogoditi. Hoće li biti promjena u samome
prometu, novih propisa, novih kazni... Sve su to pitanja na koja smo pokušali
pronaći odgovor.
U Ministarstvu unutarnjih poslova (MUP) tvrde da se u cestovnom prometu,
ulaskom u Europsku uniju, ništa neće mijenjati.
- Tijekom pretpristupnih pregovora, odnosno od 2005. godine, imali smo obvezu
usklađivanja nacionalnog zakonodavstva s direktivama iz poglavlja 14. Prometna
politika, koje su u nadležnosti MUP-a. Bitno je napomenuti da je nositelj cijelog
poglavlja Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture. Stanje usklađenosti
Europska unija procjenjuje redovito, a mi smo poglavlje 14. zatvorili, što znači
da smo ispunili većinu zahtjeva, odnosno da smo zakonodavstvo većim dijelom
prilagodili odredbama iz obvezujućih dokumenata Europske unije, jer je to uvjet
za privremeno zatvaranje poglavlja - kažu u MUP-u.
Međutim, dodaju, proces usklađivanja traje i dalje te zapravo nikad neće ni
prestati jer napretkom znanosti i tehnologije postojeće direktive se mijenjaju i
nadopunjuju, a države članice Europske unije imaju obvezu praćenja i usklađivanja.
Najbitnija stvar koju treba napomenuti jest promjena vozačkih dozvola.
Naime, one u Europskoj uniji su plastične i sliče kreditnoj kartici te će istovjetne
morati imati i hrvatski vozači.
- Vozačke dozvole počet će se mijenjati ulaskom Hrvatske u Europsku uniju, odnosno
datumom isteka važenja. Napominjemo da se vozačke dozvole ne mijenjaju
odjednom nego postupno, a Europska unija predviđa,
kako je navedeno Direktivom o vozačkim dozvolama,
da 2033. ne bude više starih modela vozačkih dozvola u
opticaju u državama članicama - tvrde u MUP-u.
Iako nije potuno jasno što je s onima kojima postojeća
vozačka dozvola ima rok valjanosti koji je dulji od 2033.
godine, ipak činjenica je da će većina odmah pohrliti po
nove, vozačke Europske unije.
Što se, pak, tiče prometnih propisa koje ćemo morati
implementirati, u MUP-u napominju kako je dio propisa
sadržan u direktivama, a dio je ostavljen državama članicama
da ih reguliraju prema subjektivnim okolnostima.
- Na primjer, vezivanje sigurnosnog pojasa u vozilima na
svim sjedalima u vozilima gdje su ugrađeni sigurnosni
pojasevi obveza je iz direktive, a istom direktivom predviđeno
je i izuzeće od vezivanja iz medicinskih razloga
koje određuje svaka država za sebe. Znači, osoba koja iz
medicinskih razloga ne smije koristiti sigurnosni pojas
dobit će potvrdu Ministarstva zdravlja, a to ministarstvo
će propisati za koje bolesti i stanja se odobrava izuzeće
od obveze vezivanja sigurnosnog pojasa i na koji rok.
To izuzeće priznaje se u svim državama članicama.
Mi smo naše zakonodavstvo s ovim odredbama već
uskladili. Zbog kompleksnosti ove tematike ovdje nije
moguće navesti sve propise čiju implementaciju zahtijeva
Europska unija i propise koji su ostavljeni nacionalnim
zakonodavstvima na volju - napominju u MUP-u.
No što je s ostalim obavezama vozača u Europskoj uniji?
Kada se, primjerice, proglašavaju zimski uvjeti, je li
danju obavezna vožnja s upaljenim svjetlima, što je s
alkoholom u vožnji?
- Što se tiče zimskih uvjeta, obveze vožnje s upaljenim
svjetlima i alkohola, te uvjete propisuje svaka država
članica za sebe, a Europska unija, eventualno, daje samo
preporuke - napominju u MUP-u.
Također, novčane kazne za prekršaje u prometu neće se
ni smanjivati ni povećavati ulaskom u Europsku uniju.
U MUP-u tvrde da te kazne nisu izričito zadane u Europskoj
uniji nego svaka članica određuje za sebe visinu
novčanih kazni.
No postavlja se i pitanje o sigurnosti prometa. Imamo
li i tu kakve obveze prema Europskoj uniji?
- Okvir za novi Nacionalni program sigurnosti cestovnog
prometa 2011. - 2020. temelji se na odredbama i smjernicama
Moskovske deklaracije iz 2009., Deklaracije
Ujedinjenih naroda iz 2010. i 4. Akcijskom programu
za sigurnost prometa Europske unije za razdoblje od
2011. do 2020. godine. Republika Hrvatska je svoj Nacionalni
program sigurnosti cestovnog prometa uskladila
i vremenski i sadržajno s glavnim ciljevima navedenih
programa, osobito s europskim programom, a razrada
po temama prilagođena je okolnostima i uvjetima u
našoj državi te stanju sigurnosti cestovnog prometa kod
nas - objašnjavaju u MUP-u.
Osnovni je cilj tog programa, nastavljaju u MUP-u,
smanjenje smrtnog stradavanja u prometu za 50 posto
do 2020. godine, koje se nastoji provesti kroz različite
aktivnosti i mjere iz sljedećih pet područja: promjena
ponašanja sudionika u prometu, bolja cestovna infrastruktura,
sigurnija vozila, učinkovita medicinska skrb
nakon prometnih nesreća i ostala područja djelovanja.
Dakle, vozači, straha nema. Ulazak u europsku obitelj
neće uzrokovati nikakve tektonske poremećaje. Vremenom
ćemo promijeniti vozačku dozvolu, a sva postojeća
prometna pravila i propisi, kao i kazne, ostaju isti.


Promjene:
dizajn vozačke
dozvole je drugačiji i ona
će se morati mijenjati s vremenom.
Također, europske
direktive predviđaju vezanje
svih putnika sigurnosnim
pojasevima - dakle i onih na
stražnjoj klupi. Drugih većih
noviteta neće biti jer su
ostali hrvatski programi već
usklađeni s europskima

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Pauze kada se kamion ukrca na brod/vlak/zrakoplov

Mala škola prometnih propisa i sigurnosnih pravila II.-nastavak

Raskrižja u više razina