Muke po "kružnome toku"
Svakodnevno
se iznenađujem! Svakodnevno sam u opasnosti! Svakodnevno se iznova
čudim: „Ljudi, pa je li to moguće?“ Jesmo li uistinu svi mi vozači
toliko bezobzirni, bahati, neuki, nekulturni, ili smo neznalice?
Problem prolaska raskrižjem s kružnim tokom prometa evidentan je. Ne
razumijem kako je to moguće. Toliko je takvih raskrižja izgrađeno u
posljednje vrijeme, a naši vozači nikako ne mogu (ili neće) naučiti
kako (sigurno) voziti njima i pri tomu ne ugrožavati druge sudionike
prometa.
Raskrižja uz cestovna čvorišta predstavljaju najveći rizik
za vozače u prometovanju. Prema našim, a također i stranim statistikama
i istraživanjima, trećina prometnih nesreća događa se na raskrižjima.
Za Republiku Hrvatsku točan podatak (prema Biltenu MUP-a za 2010.
godinu) je da se od ukupnog broja prometnih nesreća na raskrižjima
dogodilo 31,1 posto nesreća, ali i da je od ukupnog broja nastradalih
osoba u prometu 34,4 posto poginulo, teže ili lakše ozlijeđeno upravo u
nesrećama na raskrižjima i cestovnim čvorištima. Prema podacima nekih
stranih istraživanja (Engleska), vjerojatnost stradavanja na raskrižjima
šest je puta veća od stradavanja na jednoj od prometnih traka za
vožnje autocestom. Na zapadnom izlasku iz Zagreba u smjeru Krapine, na staroj zagorskoj magistrali nakon Zaprešića – a za potrebe kanaliziranja prometnih tokova prema velikom (najvećem) nedavno otvorenom trgovačkom centru – izgrađena su tri u nizu nova raskrižja, na razmaku od nekoliko stotina metara. Od petlje u Zaprešiću stara je magistrala dobila po dva prometna traka za vožnju u svakome smjeru i, tri „kružna toka“.
Problem je u nepravilnom prolasku velikog broja vozila kroz to raskrižje (ne želim spominjati registarske oznake vozila, jer društvo je šaroliko, iako jedni vozači to čine učestalije od ostalih). Zabrinjavajuće je da baš oni koji tu uglavnom svakodnevno voze čine vožnju tim uzastopnim raskrižjima – opasnom za sve!
Prometni znakovi - Znakovi obavijesti za vođenje prometa (osim ostalih: A27, B01, B31, B62) obavješćuju sudionike u prometu o pružanju cestovnih smjerova, rasporedu odredišta i vođenju prometa prema njima, križanjima i čvorištima na određenom smjeru ceste i udaljenostima do odredišta.
Prometni znakovi „Raskrižje kružnog oblika“ (D05) označuje raskrižje na kojem se promet odvija kružno, a položaj strelica na znaku (znakovima) odgovaraju položaju cesta u konkretnim slučajevima. Ti znakovi sugeriraju kretanje prometnog toka, ulazak u raskrižje, prolazak raskrižjem i izlazak iz raskrižja prema odredištu. I to na jasan i svima prepoznatljiv način kada se misli na smjerove prema kojima se vozi nakon izlaska iz raskrižja.
Takav postupak postaje još opasniji ukoliko usporedno voze (a to je vrlo često zbog intenziteta prometa na toj dionici) dva niza vozila u dvije prometne trake.
Nažalost impresivan broj vozača ne vozi svojom prometnom trakom, kao da im je teško usporiti i kružnim kretanjem proći raskrižjem – ne, oni voze ravno kao da se radi o ortogonalnom raskrižju.
Možda bi samo mala intervencija u znaku puno pomogla vozačima!
R1/R2
|
|
R3
|
Znam da će neki od Vas čitatelja odmah skočiti na noge i reći da je to nemoguće, da je u suprotnost s ovim ili onim domaćim ili međunarodnim propisima, da se ne može za svaki specifični slučaj raditi precizan znak – pogotovo na složenim, prometno kompliciranim i zahtjevnijim raskrižjima …. znam, znam sve to! No, nekako se ne mogu oteti dojmu da bi se na ovim konkretnim raskrižjima, na dionici ceste kojom često vozim, uvelike pomoglo vozačima, bar onima koji ne poznaju konkretnu situaciju, ali i onima koji možda ne znanju kako pravilno proći tim raskrižjima.
Zato pazite
ako vozite tim konkretnim raskrižjima – ali i svim drugim raskrižjima s
kružnim tokom prometa. Nisu raskrižja s kružnim tokovima prometa baš po
svemu sigurnija od klasičnih. Njihova je najveća prednost što nema
klasičnih lijevih skretača, vozila iz suprotnog smjera i križanja
njihovih tokova, ali dvostruko se mora paziti na preplitanja i
neodgovorna mijenjanja prometnih traka u samom „kružnome toku“!
Primjedbe