Auto-priručnik...KAKO... praktični savjeti za vozače
Kako... provjeriti i nadopuniti razinu tekućina
Održavanje razine ulja, tekućine za hlađenje i tekućine za pranje stakala ključno je za njihovo nesmetano djelovanje. Možete navratiti do najbližeg auto servisa, gdje će posao rado obaviti umjesto vas, no ovdje je nekoliko savjeta kako da to napravite sami.Auto-priručnik dati će vam detaljnije upute, vezane za vaš model. Uza sve dolje navedeno, budite sigurni da je motor ugašen i da može stajati na mjestu najmanje pet minuta.
ULJE
Prvi korak
Otvorite pokrov automobila i potražite mjernu šipku. Najčešće se nalazi negdje ispred motora, blago obojane ručice.Drugi korak
Izvadite mjernu šipku i krpicom obrišite ulje sa nje.Treći korak
Umočite ju natrag u ulje, izvucite van i očitajte. Ako je razina na mjernoj šipci ispod oznake za minimalnu količinu, trebate ga doliti.Četvrti korak
Da biste ga napunili, maknite poklopac za punjenje motornog ulja, polako dolijevajte ulje i zatim pričekajte nekoliko minuta, prije nego što opet provjerite razinu. Previše ulja može biti jednako loše kao premalo – ne smijete prepuniti motor. Da biste izabrali odgovarajuću kvalitetu ulja za motor svog vozila, pogledajte u knjižicu održavanja.Peti korak
Poklopac zatvorite tako, da ga spustite s visine najmanje 15 centimetara. Kako biste se uvjerili da je dobro zatvoren, pokušajte poklopac podignuti iz zaključanog položaja. Ako ne možete, sigurno ste ga zatvorili.TEKUĆINA ZA HLAĐENJE / ANTIFRIZ
Prvi korak
Otvorite poklopac automobila i potražite rezervoar za tekućinu za hlađenje/antifriz. Obično je to plastični tank, s oznakama razina 'maksimum' i 'minimum'.Drugi korak
Provjerite razinu tekućine za hlađenje/antifriza. Uz hladan motor, trebala bi biti negdje između obadvije oznake.Treći korak
Ako je razina tekućine za hlađenje/antifriza niska, morate je doliti. Nikada ne otvarajte poklopac rezervoara tekućina dok je motor vruć – možete se opeći. Kada je motor hladan, oko poklopca omotajte krpicu i odvrnite polako, da ne bi ušlo previše tlaka.Četvrti korak
Razinu nadopunite tako da napravite mješavinu 50/50 vode i tekućine za hlađenje/antifriza. Ako je hitno, možete najprije doliti običnu vodu iz pipe, a tekućinu za hlađenje/antifriz dodati kasnije. Pazite da ne napunite previše.Peti korak
Poklopac zatvorite tako, da ga spustite s visine najmanje 15 centimetara. Kako biste se uvjerili da je dobro zatvoren, pokušajte poklopac podignuti iz zaključanog položaja. Ako ne možete, sigurno ste ga zatvorili.TEKUĆINA ZA PRANJE VJETROBRANSKOG STAKLA
Prvi korak
Otvorite poklopac automobila i potražite rezervoar tekućine za pranje vjetrobranskog stakla. Ovisno o vašem modelu, ovaj rezervoar obično drži tekućinu za prednje i stražnje vjetrobransko staklo i prednja svjetla.Drugi korak
Provjerite razinu u spremniku. Ne biste smjeli putovati s praznim rezervoarom tekućine za pranje stakala, koja je ključna za dobru vidljivost.Treći korak
Maknite poklopac i napunite sa mješavinom vode i tekućine za pranje stakla. Mi preporučamo:- 30% tekućine za pranje stakala i 70% vode po ljeti
- 50% tekućine za pranje stakala i 50% vode po zimi
Četvrti korak
Poklopac zatvorite tako da ga spustite s visine najmanje 15 centimetara. Kako biste se uvjerili, da je dobro zatvoren, pokušajte poklopac podignuti iz zaključanog položaja. Ako ne možete, sigurno ste ga zatvorili.Ovi navodi se nadopunjavaju i trebali bi biti čitani uz priručnik vašeg automobila. Uvijek provjerite priručnik prije mijenjanja razine tekućina u vašem automobilu.
Kako... zamijeniti gumu
Znate li što radite i uz pravu opremu, mijenjanje gume uopće nije toliko zahtjevan posao. Bilo kako bilo, nekada čekanje na pomoć na cesti ili vožnja do servisa jednostavno nisu opcija. Ali budite spremni – dosta je prljav posao.Vježbajte mijenjanje vaših guma po danu i suhom vremenu, tako da u slučaju da pukne usred noći i po kiši znate točno što vam je činiti. Ali nikada je nemojte mijenjati na autocesti, čak i ako Vam se čini da možete to obaviti zatvorenih očiju - preopasno je. Isto tako ne preporučamo da je mijenjate sami u slučaju da je Vaš auto na krivom, mekom ili terenu s velikim nagibom.
Prvi korak
Ugasite motor i upalite sva četiri pokazivača smjera. Nadalje aktivirajte ručnu kočnicu i prebacite u prvu brzinu.Drugi korak
Namjestite podupirač pod kotač, koji je po dijagonali suprotan od onoga, kojeg trebate zamijeniti.Treći korak
Stavite rezervni kotač na pod kraj kotača kojeg mijenjate. Zatim, imate li čelične naplatke, skinite pokrov.Četvrti korak
Potražite točku za dizanje (u auto-priručniku piše točno gdje se nalazi).Peti korak
Pod automobil na mjestu podizanja, koje je najbliže kotaču kojeg mijenjate, namjestite dizalicu. Proširite je do položaja, prije nego li se automobil počne dizati od poda. Zatim francuskim ključem olabavite vijke na kotaču, najprije dijagonalne parove.Šesti korak
Sada proširite dizalicu, tako da kotač više nije na podu, maknite vijke – gornje zadnje - zatim skinite stari kotač sa automobila.Sedmi korak
Namjestite novi kotač i vijke obrnutim redom, kojim ste ih skidali. Pričvrstite ih samo toliko koliko možete rukom.Osmi korak
Polako spustite automobil dok ne dotakne pod, tada vijke pričvrstite do kraja.Deveti korak
Što prije moguće provjerite tlak u gumama i nadomjestite rezervni kotač.UPOZORENJE
- Ne zaboravite da održavanje na cesti ovisi i o ispravnom tlaku u gumama.
- Gume se mogu pregrijati ako je tlak u njima prenizak, što ih može i ozbiljno oštetiti.
- Ne mijenjajte gume poprečno, tako da ih premještate s lijeve na desnu stranu automobila i obrnuto.
- Nikada ne podvrgavajte naplatke postupcima lakiranja, koji zahtijevaju temperature iznad 150°C. Mehaničke karakteristike guma lako se oštete.
Alati potrebni za posao:
Priručnik Vašeg vozila, gdje su specifične upute za Vaš model, uključujući točke za namještanje dizalice.- dizalica
- rezervni kotač
- francuski ključ za vijke kotača
- podupirač za kotače
- džepna svjetiljka u slučaju mraka
- reflektirajući prsluk
KAKO... provjeriti gume
Nećete daleko stići ukoliko nećete voditi brigu o svojim gumama. To znači redovit pregled dubine profila kao i tlaka u gumama.Uvjeriti se u dobru formu vaših guma važno je iz mnogih razloga: sigurnosti, vođenja vozila, štednje s gorivom i okoliša. Uz profil i tlak, trebali bi također obratiti pozornost na moguće pukotine, ureze, izbočine ili predmete zaglavljene u profil. Zamolite servis za pregled geometrije kotača vašeg vozila svakih šest mjeseci ili iza svakog sudara ili udarca u veći rub nogostupa. Neispravna geometrija kotača vodi ka nejednakom i ubrzanom trošenju guma.
Prvi korak
PROVJERA PROFILA GUMA
Testovi su pokazali kako je put kočenja uz zakonski minimalni
profil gume (u većini europskih zemalja 1,6 mm) na mokrom kolniku
dvostruko duži u odnosu na nove gume (dubina profila 8 mm). Ova
minimalna dubina profila odnosi se i na rezervni kotač. Kod zimskih guma
propisana dubina profila iznosi najmanje 4 mm. Profil možete izmjeriti
preko pokazivača dubine profila koji je uvijek smješten u najdubljim
utorima profila. Načelno ipak vrijedi pravilo, što prije zamijenite gume
(optimalno na 3 mm dubine profila kod ljetnih guma), to je veća
sigurnost u vožnji i prometu. Za jednostavnu provjeru možete
upotrijebiti kovanicu od 10 lipa. Pogledajte prekriva li guma rub
kovanice, kao što je slučaj na slici. Sve niže od toga znači da morate
zamijeniti gume ili riskirate svoju sigurnost (i visoku globu). Prelazi
li guma preko ruba kovanice, to obično znači da je guma prenapumpana.
Idealno bi bilo kada bi gume pregledali svakih 14 dana.
Drugi korak
PROVJERA TLAKA U GUMAMA
Većina oštećenja na gumama uzrokovana je nepravilnim tlakom.
Preporučujemo da tlak u gumama provjerite svaka dva tjedna. Pritom ne
zaboravite na rezervni kotač. Podatke o pravilnom tlaku u gumama naći
ćete na unutarnjoj strani poklopca spremnika za gorivo ili u vašem
auto-priručniku.
Za precizno čitanje pričekajte dok se gume ne ohlade, nakon što je
vaš automobil stajao na mjestu barem 3 sata (poslije duge vožnje vaše će
gume pokazivati otprilike 4 psi više od stvarnog stanja). Tlak mjerite
ispravnim mjeračem, na dvorištu ispred garaže – iako to nije uvijek 100%
pouzdano. Ako je tlak previsok ili prenizak, napunite ili ispustite na
primjerenu razinu.KAKO... zamijeniti brisače
Mijenjanje brisača stakla može se činiti kao poprilično beznačajan posao ali je za sigurnu vožnju od iznimne važnosti.Ako vaši brisači samo mažu vodu po staklu umjesto da brišu, potrebno ih je zamijeniti. Također biste trebali paziti na moguće pukotine ili lomljivost. Mi preporučamo zamjenu barem jednom godišnje službenim Kia brisačima, koje će vam u servisu zamijeniti brzo i učinkovito, u slučaju da vas ovaj posao ne privlači najviše. Vaš auto-priručnik sadrži detaljnije upute za vaš model.
Prvi korak
Podignite ručicu brisača s vjetrobranskog stakla. Metlicu brisača postavite pod kutom 90°C na ručicu (Možete napraviti digitalnu sliku položaja brisača prije skidanja, da vam bude kasnije lakše.)Drugi korak
Pritisnite na jezičak sklopke i skinite metlicu brisača s ručice.Treći korak
Uzmite novu metlicu i provjerite dali je pravilno okrenuta prema gore. Novu metlicu namjestite tako da stavite jezičak u poseban otvor u ručici. Provjerite je li dobro učvršćena na mjestu (trebali bi čuti klik) i sjedi li ravno na staklu.Četvrti korak
Spustite ručicu brisača tako da metlica sjedi uz podnožje stakla. Možete ih uključiti i provjeriti kako rade, ali nikako na suhoj podlozi, jer ih to može oštetiti.KAKO... namjestiti dječje sjedalo
Djeca su vaše najveće blago, a najbolji način da ih zaštitite jest da u automobilu sjede u odgovarajućem sjedalu, koji je primjeren njihovoj težini i veličini. Ovdje je nekoliko općih pravila za namještanje dječjeg sjedala.Dvije su stvari bitne za dobro obavljen posao – kupnja i namještanje. Uvijek provjerite službeno odobrenje marke (obično oznaka 'E' Ujedinjenih naroda). Odaberite pravo sjedalo za težinu vašeg djeteta – potrebne informacije trebale bi biti navedene na pakiranju. Polovna dječja sjedala mogu biti oštećena i ne odgovaraju najnovijim standardima. Uzmite si dovoljno vremena za namještanje sjedala – površnost nema smisla!
Mnogi novi modeli dolaze s ISOFIX sustavom ugradnje dječjeg sjedala, što je dodatna europska standardizirana nadgradnja već tradicionalnih sustava. Ima li i vaš automobil upute kako namjestiti sjedalo s ISOFIX sustavom pogledajte u svom auto-priručniku.
Prvi korak
Izaberite pravo mjesto za sjedalo. Dječja sjedala oblikovana su tako da su okrenuta prema naprijed ili nazad. Pozorno pročitajte upute prije li nego ga učvrstite.Drugi korak
Ne upotrebljavate li sustav ISOFIX, provjerite odgovara li sigurnosni pojas za odrasle uputama. Provjerite prilagođenost pojasa. Prostor između grudi djeteta i pojasa trebao bi biti dovoljan za jedan ili najviše dva prsta.Treći korak
Upotrebljavate li dodatno sjedalo ili jastuk, pojas mora prelaziti preko oba boka, mora leći na djetetovo rame, a ne vrat.NEKOLIKO BITNIH PRAVILA:
- Nikada ne vežite pojas ispod djetetove ruke ili iza leđa.
- Nikada ne podešavajte sjedalicu ili pojas da bi bolje pristajao.
- Nikada ne namještajte dječje sjedalo na mjesto s aktivnim zračnim jastukom ispred njega. Pogledajte u svoj auto-priručnik kako deaktivirati putnikov sigurnosni zračni jastuk.
KAKO... prebojiti krhotine od kamenčića
Krhotine od kamenčića. Zar ih naprosto ne mrzite? Mogu sniziti cijenu vašem automobilu i dopustiti rđi da uništi karoseriju. No, pravim oruđem i materijalima možete ih popraviti...i s puno strpljenja.Krhotine od kamenčića česte su na donjim predjelima vrata i kod prednjih svjetala vašeg automobila, no oštetiti mogu i bočna ogledala. Pobliže provjerite kolika je šteta. Za popravak će vam trebati originalna boja od vašeg servisera, gdje će cijeli posao obaviti umjesto vas ukoliko se sami ne želite baviti njime.
Prvi korak
Površinu koju želite obojiti, najprije očistite krpicom uz malo sapuna i vode, kako biste maknuli ostatke boje. Temeljito osušite čistom krpicom ili kožom.Drugi korak
Dobro protresite boju (posebno metalne jer metalni komadići potonu na dno). Natočite nešto boje u priručnu posudu. Pri ruci imajte bocu razrjeđivača za razrjeđivanje boje, čime ćete imati više kontrole kod bojanja vrlo tankih ogrebotina.Treći korak
Upotrijebite dobar kist veličine 1 i napunite bojom mjesta gdje je nedostaje. Većina komadića ošteti samo gornji sloj boje, tako da možemo početi bojanjem i zatim lakiranjem. Za dublje krhotine trebali biste položiti masu za grundiranje pod gornjim slojem boje i lakirati. Pogriješite li, očistite razrjeđivačem...i pokušajte ponovo!Što će vam trebati za posao:
- Kijina oprema za bojanje
- razrjeđivač boje
- kist veličine 1
- mala priručna posuda za boju
KAKO... na put u inozemstvo
Otkrivanje novih krajeva vrlo je zabavno ali znači ulazak na nepoznati teritorij stranog jezika i drugačijih tehničkih specifikacija. Dobro se pripremite.Svaka država ima svoje propise za strane vozače, koje je dobro provjeriti prije puta. Neke web-stranice kao što je www.viamichelin.com nude korisne informacije za takve namjere. Ovdje je nekoliko općih savjeta za pripreme prije puta.
LISTA PRIPREMA ZA PUT:
PUTOVNICA (OSOBNA ISKAZNICA)
Trebamo li išta dodati?ŽARULJE
Nabavite žarulje kod svog servisera. Mnoge Europske države traže ih kao obveznu opremu, a i uvijek vam mogu dobro doći.VOZAČKA DOZVOLA
Naravno da ćete je trebati, no za svaki slučaj ponesite i kopiju.SIGURNOSNI TROKUT
Obavezan i preporučljiv.APARAT ZA GAŠENJE POŽARA
Nadamo se da ga nećete trebati, ali mnoge države zahtijevaju ga kao obaveznu opremu.PRVA POMOĆ
Obavezna.CRO NALJEPNICA
Obavezna, a i ako ćete se vrtiti u krug i nećete znati kuda krenuti, drugi će sudionici u prometu imati više strpljenja za vas.OSIGURANJE
Provjerite dali vaše osiguranje još vrijedi. Raspitajte se kod svog osiguranja, što napraviti u slučaju nesreće.MEĐUNARODNA VOZAČKA DOZVOLA
U nekim državama uz običnu vozačku dozvolu trebat će vam i međunarodna dozvola.PLANIRAJTE PUT
Planirajte put prema najnovijim kartama ili preko Iternet sistema planiranja. Probajte usput izračunati vrijeme putovanja, tako da si možete uzeti vremena za odmor i dnevne obroke.VREMENSKI UVJETI
Provjerite je li vaš automobil pripremljen za posebne vremenske uvjete, koji vas mogu snaći na putu.KAKO... se pripremiti na duže putovanje
Spremate li se na put s društvom ili poslovno putovanje, u svakom ćete slučaju poželjeti izbjeći neugodna iznenađenja na putu. Ne brinite, odvezite se do najbližeg servisa, gdje će se pobrinuti da ćete biti sasvim spremni za put.Uz to što ćete misliti na najdraže cd-e i stajanje za odmor, ugodno putovanje osigurajte sebi kao i svom automobilu.
POPIS ZA PUTOVANJE:
IMAJTE PLAN
Teturanje s kartom na cesti bespotrebno će razvući put, zato odvojite vremena za planiranje puta prije nego što krenete. Možete pogledati i na internet tražilice putova, koje će vas upozoriti na moguće radove na cesti.PRIPREMITE GUME
Težina dodatnih putnika i prtljage utječe na tlak guma, zato ih provjeravajte i uvijek imajte na raspolaganju rezervnu gumu. Izlizane gume opasne su na mokrim ili vrlo vrućim podlogama, zato ih provjeravajte barem svaka dva tjedna s primjerenom napravom za mjerenje tlaka u gumamaVIJCI I MATICE
Upoznajte se s osnovnim alatom vašeg automobila – u priručniku piše gdje se nalazi. Imate li ikakvih dvojbi, tu smo da vam pomognemo – samo nazovite u najbliži Hak centar.OSTANITE HLADNI
Za mirnu vožnju bez pregrijavanja pregledajte motor prije polaska. Napunite razine tekućina, ali samo kada je motor hladan. Najbliži servis zamijenit će vam ulje i filtar na servisnom pregledu. Pred zimu provjerit će i koncentraciju tekućine protiv smrzavanja.OČI NA CESTI
Oštećeni brisači i svjetla predstavljaju opasnost i smanjuju vidljivost. Provjerite razinu tekućine za pranje stakla i barem dva puta provjerite rade li sva svjetla – to vrijedi i za pokazivače smjera, kočnice i svjetla za maglu. Brisači bi trebali bit zamijenjeni barem jednom godišnje, jer u suprotnom će slučaju samo mazati staklo i smanjivati vidljivost.ODMORITE SE
Barem svaka dva sata napravite kratku pauzu i protegnite noge. Pijte i dovoljno tekućine, što će vam pomoći ostati budnima i povećati udobnost na putu.JESMO STIGLI?
Idu li s vama na put i djeca, razmislite o vožnji noću, kada je vjerojatnije da će spavati. Ponesite nešto što će im odvratiti misli s vožnje, npr. knjige i igrice.KAKO... smanjiti potrošnju goriva
Nema dvojbe o tome kako je bolje gospodarenje gorivom bolje za vaše vozilo i džep, ali i ostale sudionike u prometu. Čitajte dalje i povećajte svoj IQ trošenja goriva.EU testovi nisu toliko zahtjevni kao što je realna svakodnevna vožnja, zato očekujte 10% manju kilometražu od procijenjene. Potrošnju goriva možete smanjiti praćenjem sljedećih nekoliko koraka.
NOGA NA PAPUČICI
Zaboravite na savjete o sporom ubrzavanju – ne samo da nije učinkovito kod smanjenja potrošnje, nego i uznemiruje druge sudionike u prometu. Umjesto toga, normalno ubrzavajte kroz brzine dok ne dostignete željenu, zatim istu zadržite i ubacite u najvišu. Kada vozite dulje vrijeme, ubacite u petu ili šestu brzinu, ovisno o automobilu koji vozite, što je prije moguće. To će smanjiti brzinu motora i optimizirati potrošnju goriva.CRVENA
Zaustavljanje puno prije na svakom crvenom svjetlu može povećati potrošnju goriva. Što ćete manje ubrzavati iz stojećeg stanja, to bolje.GLATKO I UMJERENO
Velika brzina, pre raznolika vožnja ili ne upotrebljavanje najviše moguće brzine može znatno utjecati na potrošnju. Usredotočite se na efikasniju vožnju, čime ćete znatnije smanjiti svoje posjete benzinskim crpkama. Možda čak i smanjiti stres.PROMIJENITE PUT
Zaustavljanje i pokretanje troši najviše goriva, zato je za vrijeme stajanja na mjestu najbolje ugasiti motor. Još bolje je zaobići ceste, gdje su velike gužve i zastoji. Iako se alternativa čini dulja, uštedjet ćete. Tko zna, možda novim putem otkrijete neke nove zanimljive stvari.PUTUJTE LAKŠI
Održavanjem tlaka u gumama, vožnja će teći puno lakše, a bit će i jeftinija. Automobil što češće očistite bespotrebnih stvari. Isto vrijedi i za krovnu prtljagu i razne nosače. Nosite ih samo kada ih trebate.ISKLJUČITE IH
Male stvari mogu povećati potrošnju: radio, svjetla i klima. Naravno da to ne znači da se morate voziti bez njih, nego da ih koristite samo tada kada ih trebate. No ne zaboravite da je u većini europskih država obavezno imati upaljena svjetla 24 sata na dan.KAKO... na put s kućnim ljubimcima
Neće stalno zapitkivati: “Jesmo stigli?” ali zahtijevaju jednake pripreme za putovanje. Idete li na kraće ili dulje putovanje, pobrinite se za udobnost svojih kućnih ljubimaca. Na putu se mogu osjećati loše, no s nekoliko uputa možete im vožnju učiniti udobnijom.Udobnost i sigurnost dvije su stvari na koje biste trebali misliti kada uzimate svoje ljubimce na put sa sobom. Za početak vam treba prikladni nosač, gdje ćete staviti neku igračku ili dekicu, da se osjećaju kao kod kuće. Putujete li često sa svojim ljubimcima, razmislite o kupnji nepromočivih navlaka za sjedala i gumenih podnih podloga. Tu su naši savjeti:
POPIS ZA PUTOVANJE S KUĆNIM LJUBIMCIMA
NEKA IM BUDE UDOBNO
Nabavite odgovarajući nosač s dovoljno zraka. Provjerite je li dovoljno velik za vašeg ljubimca, hoće li se moći normalno micati u njemu, te da je čist i udoban. Probajte ih kod kuće naviknuti na novi prostor prije dužeg putovanja.NAHRANITE IH
Kada krećete na duže putovanje, nahranite svoje ljubimce lakim obrokom 3-4 sata prije odlaska. Nije preporučljivo hraniti ih u vožnji ili dok se auto kreće.VODA
Ponesite sa sobom vodu u boci jer vaši bi ljubimci mogli radi nesigurnih izvora dobiti želučane tegobe.NEKOLIKO PRAVILA:
- Ne uzimajte sa sobom kućne ljubimce na duža putovanja, prije nego što ste ih vodili na nekoliko kraćih.
- Imate li sa sobom na putu psa, ne dajte mu da sjedi s glavom kroz prozor jer to može uzrokovati oštećenja uha ili čak upalu pluća.
- Nikada ne puštajte ljubimce same u parkiranom vozilu. Temperatura u vozilu može naglo porasti ili pasti.
Primjedbe