I za one najiskusnije
Ako se ubrajate u one vozače koji doista
život provode na cesti, ili se bavite vlastitim prijevozom, ili
izvanrednim prijevozom, ili Vas jednostavno zanimaju
Zakonske
odredbe iz bilo kojeg segmenta prijevoza
( ili Ste čest
korisnik naše autoceste
Zagreb-Macelj, pogledajte detaljnije kakove su
cijene pojedinih dionica ili npr. da li je gužva na
graničnom prijelazu Macelj
...
Promjene_zakona_o_prijevozu_u_cestovnom_prometu_na_snazi_od_1._kolovoza...
STRUČNI IZRAZI:
CAN-sabirnica
CAN-sabirnica je elektronska sabirnica podataka koja spaja različite elektronske upravljačke uređaje u vozilu. Na taj se način ti sustavi savršeno nadopunjavaju te se smanjuje broj kablova u vozilu.
Climatronic
Automatski klima-uređaj koji automatski stvara i zadržava željenu temperaturu. Ona automatski mijenja temperaturu ispuha kao i broj okretaja ventilatora (količina zraka) te usmjeravanje zraka. Uređaj prepoznaje i jako sunčevu toplinu. Time ručno namještanje klima-uređaja postaje nepotrebno.
Coming Home funkcija
Pomoću coming home funkcije kratko svjetlo neko vrijeme po izlasku iz vozila osvijetli npr. prilaz kući ili put u stan.
Crashtest
Ispitivanja otpornosti vozila na sudare prilikom razvijanja novih vozila služi za spoznavanje optimalne zaštite putnika. Pritom je cilj kako poboljšati sigurnost putnika u vozilu smanjenjem sila koje nastaju prilikom sudara tako i smanjiti opasnost ozljedivanja sudionika u nesreci koji nisu u vozilu (pješaka npr.). Primjer: Euro-NCAP-ispitivanje otpornosti vozila na sudare (program u kojem se ispituju vozila u bocnim i frontalnim sudarima uzimajuci u obzir sigurnost djece i pješaka.
Dubina utiskivanja metalnog kola
Označava razmak od zamišljene sredine metalnog kola do površine nalijeganja metalnog kola na glavinu kotača. Ukoliko se montiraju kotači iz trgovine dodatnom opremom, oni moraju imati najmanje jednaku dubinu utiskivanja kao i originalno metalno kolo, budući da se inače mijenja geometrija osovina, a time i vozna svojstva vozila.
EBV
Elektronska preraspodjela sile kočenja. Kod vozila s prednjim pogonom je prednji dio vozila teži od stražnjeg dijela, tako da se prilikom kočenja težište vozila prebacuje naprijed. Pritom postoji opasnost blokiranja stražnjih kotača uslijed slabijeg prilijeganja na podlogu. Preraspodjelnik sile kočenja to sprječava i preraspodjeljuje silu kočenja na osovine prema potrebi.
EDS
Elektronska blokada diferencijala. Definirana sila kočenja koči kotač koji proklizava prilikom pokretanja vozila. Pritom se pogonski moment prebacuje na kotač koji bolje prianja.
EOBD
European On Board dijagnoza. Provjerava funkcije motora vezano uz ispušne plinove i prepoznaje greške na uređaju za paljenje i katalizatoru.
ESP
Elektronski stabilizacijski program. ESP povećava kontrolu nad vozilom u graničnim voznim situacijama, npr. prebrzi ulazak u krivinu. ESP proširuje funkciju ABS-a i smanjuje opasnost od zanašanja vozila na svim vrstama podloge. Ciljanim uplivom u rad motora i kočnice ESP sprječava moguće zanošenje vozila. ESP djeluju na svim brzinama i automatski se pokreće prilikom paljenja motora. Može se uključiti ili isključiti prema potrebi pritiskom na tipku ESP. Ukoliko je ESP isključen, konstantno gori kontrolno svjetlo. To se, međutim, preporuča samo prilikom vožnje s lancima i kod izvlačenja iz dubokog snijega ili sa meke podloge.
HTP
HTP = high torque performance; oznaka motora kod 1.2 I HTP 40 kW / 56 KS i 1.2 I HTP 47 kW / 65 KS motora. Simbolizira visok okretni moment koji se postiže već ispod donjeg područja broja okretaja i koji je garancija za udobnu i ujednačenu te fleksibilnu vožnju bez potrebe za čestim mijenjanjem brzina. Ovo je prednost u gradskoj vožnji.
Maxi-Dot-Display
Maxi Dot je sustav informiranja vozača s velikim displejom na instrument-ploči. Na displeju se mogu prikazati sljedeći podaci: upozorenje za vrata i poklopac prtljažnika, radio-displej, prikaz vanjske temperature, samokontrola (kočnice, sredstvo za hlađenje, pritisak ulja, zaliha goriva, motorno ulje, kočiona obloga, voda za pranje stakala), unutrašnji kompjutor (prosječna potrošnja goriva, domet, prijeđena udaljenost, prosječna brzina, vrijeme vožnje, trenutačna potrošnja), sustav navigacije, prikaz intervala servisiranja.
MSR
Regulacija vučnog momenta motora. Označava svaku funkciju integriranu u sustav za nadziranje trakcije (TCS). Ako na zaleđenoj podlozi naglo smanjite gas ili prebacujete u niži stupanj prijenosa, pogonski kotači počnu proklizavati. MSR reagira preko senzora ABS-a i stabilizira vožnju ciljanim povećavanjem broja okretaja motora.
Nadupravljati
Jednako kao i kod "podupravljanog" vozila, s razlikom što vozilo vuče preko zadnjih kotača (zadnji kraj napušta pravac).
Podupravljati
Podupravljano vozilo prilikom ekstremnog ulaska u zavoj vuče preko prednjih kotača prema rubu zavoja. Stoga je nužno zakrenuti kolo upravljača jače no što bi to prema radijusu zavoja bilo stvarno potrebno. Budući da ova karakteristika vozila jamči stabilnost te ga čak i usporava, danas se gotovo sva vozila proizvode s tom karakteristikom. Ona vozaču pruža veću sigurnost.
Potpora sile kočenja
Smanjuje silu na pedali potrebnu za zaustavljanje vozila i povećava kao pneumatski ili hidraulički sustav silu kočenja.
Predpaljenje
Prethodno zagrijavanje zraka u komori izgaranja kod dizel motora. Potrebno na niskim temperaturama. Kod vozila mlađeg godišta proizvodnje kraće je vrijeme "predpaljenje". Vrijeme potrebno za "predpaljenje" prikazuje se kontrolnim svjetlom.
Tiptronic
Ovaj mjenjač omogućava ne samo klasično automatsko mijenjanje stupnjeva prijenosa već i ručno. Pritom tiptroni-mjenjač pruža dvije mogućnosti. U lijevom dijelu - klasičan automatski mjenjač. U desnom dijelu - mijenjanje preko tipki radi individualnog mijenjanja višeg ili nižeg stupnja prijenosa.
CAN-sabirnica
CAN-sabirnica je elektronska sabirnica podataka koja spaja različite elektronske upravljačke uređaje u vozilu. Na taj se način ti sustavi savršeno nadopunjavaju te se smanjuje broj kablova u vozilu.
Climatronic
Automatski klima-uređaj koji automatski stvara i zadržava željenu temperaturu. Ona automatski mijenja temperaturu ispuha kao i broj okretaja ventilatora (količina zraka) te usmjeravanje zraka. Uređaj prepoznaje i jako sunčevu toplinu. Time ručno namještanje klima-uređaja postaje nepotrebno.
Coming Home funkcija
Pomoću coming home funkcije kratko svjetlo neko vrijeme po izlasku iz vozila osvijetli npr. prilaz kući ili put u stan.
Crashtest
Ispitivanja otpornosti vozila na sudare prilikom razvijanja novih vozila služi za spoznavanje optimalne zaštite putnika. Pritom je cilj kako poboljšati sigurnost putnika u vozilu smanjenjem sila koje nastaju prilikom sudara tako i smanjiti opasnost ozljedivanja sudionika u nesreci koji nisu u vozilu (pješaka npr.). Primjer: Euro-NCAP-ispitivanje otpornosti vozila na sudare (program u kojem se ispituju vozila u bocnim i frontalnim sudarima uzimajuci u obzir sigurnost djece i pješaka.
Dubina utiskivanja metalnog kola
Označava razmak od zamišljene sredine metalnog kola do površine nalijeganja metalnog kola na glavinu kotača. Ukoliko se montiraju kotači iz trgovine dodatnom opremom, oni moraju imati najmanje jednaku dubinu utiskivanja kao i originalno metalno kolo, budući da se inače mijenja geometrija osovina, a time i vozna svojstva vozila.
EBV
Elektronska preraspodjela sile kočenja. Kod vozila s prednjim pogonom je prednji dio vozila teži od stražnjeg dijela, tako da se prilikom kočenja težište vozila prebacuje naprijed. Pritom postoji opasnost blokiranja stražnjih kotača uslijed slabijeg prilijeganja na podlogu. Preraspodjelnik sile kočenja to sprječava i preraspodjeljuje silu kočenja na osovine prema potrebi.
EDS
Elektronska blokada diferencijala. Definirana sila kočenja koči kotač koji proklizava prilikom pokretanja vozila. Pritom se pogonski moment prebacuje na kotač koji bolje prianja.
EOBD
European On Board dijagnoza. Provjerava funkcije motora vezano uz ispušne plinove i prepoznaje greške na uređaju za paljenje i katalizatoru.
ESP
Elektronski stabilizacijski program. ESP povećava kontrolu nad vozilom u graničnim voznim situacijama, npr. prebrzi ulazak u krivinu. ESP proširuje funkciju ABS-a i smanjuje opasnost od zanašanja vozila na svim vrstama podloge. Ciljanim uplivom u rad motora i kočnice ESP sprječava moguće zanošenje vozila. ESP djeluju na svim brzinama i automatski se pokreće prilikom paljenja motora. Može se uključiti ili isključiti prema potrebi pritiskom na tipku ESP. Ukoliko je ESP isključen, konstantno gori kontrolno svjetlo. To se, međutim, preporuča samo prilikom vožnje s lancima i kod izvlačenja iz dubokog snijega ili sa meke podloge.
HTP
HTP = high torque performance; oznaka motora kod 1.2 I HTP 40 kW / 56 KS i 1.2 I HTP 47 kW / 65 KS motora. Simbolizira visok okretni moment koji se postiže već ispod donjeg područja broja okretaja i koji je garancija za udobnu i ujednačenu te fleksibilnu vožnju bez potrebe za čestim mijenjanjem brzina. Ovo je prednost u gradskoj vožnji.
Maxi-Dot-Display
Maxi Dot je sustav informiranja vozača s velikim displejom na instrument-ploči. Na displeju se mogu prikazati sljedeći podaci: upozorenje za vrata i poklopac prtljažnika, radio-displej, prikaz vanjske temperature, samokontrola (kočnice, sredstvo za hlađenje, pritisak ulja, zaliha goriva, motorno ulje, kočiona obloga, voda za pranje stakala), unutrašnji kompjutor (prosječna potrošnja goriva, domet, prijeđena udaljenost, prosječna brzina, vrijeme vožnje, trenutačna potrošnja), sustav navigacije, prikaz intervala servisiranja.
MSR
Regulacija vučnog momenta motora. Označava svaku funkciju integriranu u sustav za nadziranje trakcije (TCS). Ako na zaleđenoj podlozi naglo smanjite gas ili prebacujete u niži stupanj prijenosa, pogonski kotači počnu proklizavati. MSR reagira preko senzora ABS-a i stabilizira vožnju ciljanim povećavanjem broja okretaja motora.
Nadupravljati
Jednako kao i kod "podupravljanog" vozila, s razlikom što vozilo vuče preko zadnjih kotača (zadnji kraj napušta pravac).
Podupravljati
Podupravljano vozilo prilikom ekstremnog ulaska u zavoj vuče preko prednjih kotača prema rubu zavoja. Stoga je nužno zakrenuti kolo upravljača jače no što bi to prema radijusu zavoja bilo stvarno potrebno. Budući da ova karakteristika vozila jamči stabilnost te ga čak i usporava, danas se gotovo sva vozila proizvode s tom karakteristikom. Ona vozaču pruža veću sigurnost.
Potpora sile kočenja
Smanjuje silu na pedali potrebnu za zaustavljanje vozila i povećava kao pneumatski ili hidraulički sustav silu kočenja.
Predpaljenje
Prethodno zagrijavanje zraka u komori izgaranja kod dizel motora. Potrebno na niskim temperaturama. Kod vozila mlađeg godišta proizvodnje kraće je vrijeme "predpaljenje". Vrijeme potrebno za "predpaljenje" prikazuje se kontrolnim svjetlom.
Tiptronic
Ovaj mjenjač omogućava ne samo klasično automatsko mijenjanje stupnjeva prijenosa već i ručno. Pritom tiptroni-mjenjač pruža dvije mogućnosti. U lijevom dijelu - klasičan automatski mjenjač. U desnom dijelu - mijenjanje preko tipki radi individualnog mijenjanja višeg ili nižeg stupnja prijenosa.
Primjedbe