Irisbus Magelys HD 12.2
Posebnosti vanjskog i unutarnjeg izgleda Magelysa vidljive su na svakom dijelu vozila, od dijela talijanskog dizajna do francuske preciznosti u izvedbi.
Annonay, grad 60 km južno od Lyona u Francuskoj mjesto je proizvodnje jednog od prestižnih modela autobusa, ne samo Irisbusa, već i na globalnom tržištu autobusa. Ivecova podgrupa Irisbus u bivšem pogonu Renaulta sklapa novi Magelys, autobus s buketom dobrih osjećaja. Zašto to kažemo? Jednostavno zato što već prvi pogled na vozilo govori da je zaista riječ o nečem novom, drugačijem na našem tržištu, kako izvana, tako i unutar vozila čija je prodaja počela 2008. godine.
Prvi susret s novim autobusom bio je na njegovom svjetskom predstavljanju u belgijskom Kortrijku 2007. godine, kada smo se prvi put i vozili u njemu. Magelys je svakako bio najzanimljiviji izložak tog sajma, dakako, uvijek u sjeni vozila koje je proglašeno za autobus 2008. godine. Novi Magelys je turistički autobus visoke klase, nasljednik dugogodišnjeg modela Iliade. Nakon prvog vanjskog pogleda slijedi ulaz u vozilo i tada zaista počinje buket dobrih osjećaja.
Ne daj muškarcu
Mnogo novosti, nekoliko originalnih tehničkih a prije svega dizajnerskih rješenja vidljivo je u unutrašnjosti koju je dizajnirala žena, Regine Debernis, voditeljica projekta. Kako ona kaže: nitko ne da muškarcu uređivati unutrašnjost kuće. Tako je iz projekta isključila inženjere Irisbusa ostavljajući im zadovoljstvo rada na vanjskom izgledu i tehničkim pitanjima, te vožnje kao kupaca. Najveći novitet je svakako nova veća ostakljena površina, umetnuta u visini krova s obje strane autobusa, blago zatamnjena prema krovu. Zapravo, to pruža bolju preglednost za sve putnike – turiste, koji sada ne gube vidik te tako poništavaju pojam kako su samo prva dva ili tri reda iza vozača dobra za putnika. Ovaj detalj koji se pojavio sredinom prošlog stoljeća na starim Setrama primjećuje se samo u unutrašnjosti, dok izvana djeluje gotovo neprimjetno.
Nastavši od nule, pripreme i razvoj Magelysa trajale su tri i pol godine, a procjene govore da je za to utrošeno 23 milijuna eura. Pokusne vožnje prije predstavljanja i proizvodnje trajale su dodatnih šest mjeseci, a u tom razdoblju povremeno je sudjelovalo 20 turističkih agencija i 150 prijevoznika, 520 putnika, 118 vozača i 30 hostesa (vodiča ili pratitelja).
Dobri rezultati
U konačnici nastao je danas novim dizajnom, višim stupnjem opremljenosti i standardima prepoznatljiv autobus sada dostupan i hrvatskom tržištu, a servisnu podršku i povoljnu cijenu, nižu od izravnih konkurenata jamči ovlašteni zastupnik za Irisbus Iveco, tvrtka Autobus d.o.o. Dobre ili čak odlične rezultate glede aktivne i pasivne sigurnosti, te po sotalim značajkama postigao je Magelys već na svom pojavljivanju, kada je na Euro Coach testu 2007. (izbor za Coach of the year) postigao odlične rezultate. Izdvajamo testove ubrzanja i kočenja gdje Magelys bilježi 0-20 km/h za 4,48 s, 0-40 km/h za 9,56 s, 0-60 km/h za 16,19 s i 0-80 km/h za 26,01 sekundu. Pri kočenju 80-0 km/h bilježi se 36,5 metara, čime se Magelys svrstao u zlatnu sredinu između 6 testiranih vozila.
Kako uvijek imamo “nesreću” da je test vozilo u bijeloj boji, a tako je bilo i ovaj put, ne može se dobiti potpun dojam o oblike vozila, jer aluminijski profili gube svoju čar koja je izraženija kod tamnih boja poput one tamno crvene koja je bila u Kortrijku. Prednja svjetla zahvaljujući bi-xenon tehnologija pružaju više svjetla potrebnog vozaču na cesti za vrijeme vožnje. Iako smo se prvi put suočili sa takvom rasvjetom u noćnim uvjetima vožnje, prvi dojam je još uvijek nedefiniran. Jednostavno, naše oči nisu se privikle na promjenu. Straga, gabaritna svjetla stvaraju oku ugodan pogled, a vozaču pomoću kamere za vožnju unatrag smještene u dnu stražnjeg stakla omogućuju odličan pregled stanja na cesti.
Pustinjska sjedala
Sjedala iznad preklopnih stolića imaju zanimljivo rješenje - LED osvjetljenje za čitanje. Unutarnja rasvjeta, neonskog ili LED osvjetljenja dopunjuje izgled unutrašnjosti u sjevernoafričkom štihu, s devama na sjedalima. Na stropu su tri električna preklopna LCD monitora na kojima se može prikazivati i krajobraz ispred vozila ili kretanje vozila putem navigacijskog uređaja. Dakako, za duga putovanja tu se kuhinja, WC, hladnjak, aparat za kavu..
Putnička su sjedala posebno udobna, šira sa preklopnim osloncem za laktove između njih. No, svako dobro ima i neko zlo. Pa tako na radost onih koji se voze, iste te osobe imat će poteškoća pri dolasku do svog sjedala. Jer, središnji prolaz ima samo 320 milimetara širine, što nije dovoljno čak ni za nas relativno ugodno popunjene homo sapiense. Pod vozila obložen je laminatom zanimljivog izgleda spaljenog brodskog poda. Vozaču je u rukama kvalitetan multifunkcionalni upravljač, a vrlo nisko s lijeve strane smjestila se ručica parkirne kočnice.
Svoje mjesto tamo je pronašla zato što Magelys, među rijetkim proizvođačima, nudi povratak izdvojenih lijevih vrata za vozača. Za pogon vozila brine provjereni motor Iveco Cursor 10 (450 KS), Euro 5, a moguća je i EEV izvedba. U suradnji s automatiziranim ZF AS-Tronic mjenjačem Magelys pruža udobnost i nježnost pokretanja, laganim prijelazima brzina, gotovo bez trzaja, ali uz izrazito nježno pritiskanje papučice gasa. Ponekad nas je to zaista smetalo, jer smo uglavnom navikli na brze i startne gradske autobuse, ili pak one s klasičnim mjenjačem, koji pomalo odumiru. Izravnim ubrizgavanjem goriva postiže se okretni moment 2.100 Nm pri 1.050-1.500 o/min, a u žurbi Magelys skače kao pravi ratnik u područje najveće snage 1.500-2.100 o/min.
Nakon zaleta kočenje
Ekonomična snaga okretnog momenta najprimjenjivija je u suprotnom smjeru, kada se bez žurbe brzine same spuštaju automatski ili ponuđenom ručicom kojom sami možemo po potrebi dodati ili oduzeti pokoju brzinu. Kada želimo izrazito nježno kretanje, kako prema naprijed, tako i unatrag, koristimo manevarsku opciju pritiskom na tipkalo u trajanju od dvije sekunde. Bez te opcije kretanje ponekad pri parkiranju sliči na skakanje bika u koridi. I kad se dobro zaletimo, valja znati i imati povjerenje i u kočnice, a kod Magelysa to su EBS kočnice s diskovima na svim kotačima. Za dobru i sigurnu pripomoć tu je još i kombinacija dekompresijske motorne kočnice i ZF Intardera, kojega nježno možemo koristiti putem ručice ispod obruča upravljača. Kako bi putovanje ovako čarobnim autobusom potrajalo, spremnik goriva je 480 litara, sa 60 litara aditiva AdBlue. A putovati će se zaista udobno, jer za to brine potpuno zračni ovjes s mogućnošću podešavanja, 2 zračna jastuka i dva dvostruka amortizera sprijeda, te četiri zračna jastuka i amortizera straga.
Naš testirani model duljine 12,2 metra nudi brojne mogućnosti dodatne opreme iako je upitno što bi se još moglo dodati ovako raskošnom modelu. Na dvije osovine tu je još model dulji 60 cm. Magelys sa buketom.
Tehnički podaci
|
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Cijena | €250.000 |
Primjedbe