Priprema za ugodnu vožnju ...

Ugodna vožnja funkcija je više varijabli: samog vozila, udobnih sjedala, mikroklime u vozilu, lijepog vremena za vožnju, dobrog raspoloženja i društva, umora, nenametljive glazbe … i niza drugih, no, jedna od njih je nedvojbeno sigurnost. Ako za vožnje imamo osjećaj sigurnosti, zasigurno će naše putovanje biti ugodnije.

Mnogi vozači sjedaju u svoje automobile, okrenu ključ i započnu vožnju bez da se pripreme za polazak, odnosno da prvo izvrše osnovne provjere koje su potrebne za sigurno putovanje. To se još donekle može razumjeti ukoliko vozilom upravlja uvijek samo jedna osoba. No, ako se u obitelji ili firmi, svaki dan ili nekoliko puta u danu mijenja vozač, a izostane priprema za vožnju – tada uključivanje u promet, bez nužne pripreme može biti i vrlo opasno! Upravo u ovom, sve više konfuznom, preopterećenom i prezaposlenom svijetu, sve se češće izostavlja priprema za vožnju.
Podešavanju sjedišta vozača proizvođači vozila su već doskočiti - tehničkim rješenjima na vozilima, nažalost za sada samo skupljim modelima.
Uređaj na vozilu Mazda 6 za
automatsko podešavanje i
prilagođavanje vozačkog
sjedišta s više opcija položaja,
prilagođenih za više vozača













Položaj vozača u vozilu bitan je za udobno sjedenje, ali i iz razloga bolje preglednosti iz vozila, učinkovitijeg gledanja i uočavanja mogućih opasnosti s ceste ali i iz okružja kojim se vozi. Preglednost iz vozila prije svega je u funkciji stvaranja dobrih procjena koje se odnose na primarne opasnosti iz okružja. Vozač iz okružja prima slike nekim (u pravilu slučajnim) redoslijedom. Od tih slika vozač mora izdvojiti za njega (za vožnju) bitne, iz njih uočiti opasnost i temeljem toga mora reagirati učinkovito. Slabo uočavanje opasnosti može biti razlogom mnogih prometnih nesreća. Na sposobnost za promet učinkovitog uočavanja utječu različiti distraktori, ali i iskustvo i očekivanje. Skretanje pozornosti na bitno za vožnju i prepoznavanje moguće opasnosti - garancija je sigurnosti.
Evo nekih od neizostavnih stvari koje morate učiniti prije vožnje.

Vrata
















 Nakon što sjednete u vozilo provjerite jesu li sva vrata dobro zatvorena. I tu pomaže tehnika. Većina vozila danas su opremljena indikatorima otvorenih vrata – simbol vrata na komandnoj ploči, a često i zvučni signal. Dobro je „baciti“ pogled na bočna ogledala i provjeriti jesu li sva vrata zatvorena.
Ako dobro ne zatvorite vrata riskirate da se otvore u vožnji, što se najčešće događa u zavoju. Što se poslije toga događa ne treba opisivati.
Znak da niste dobro zatvorili vrata jak je šum vjetra dok vozite i/ili lupkanje petih vrata. Vrata ni u kojem slučaju ne zatvarajte u vožnji. Niti desna, a kamoli stražnja. Zaustavite vozilo i učinite to tada.
Nažalost u nekim gradovima ili dijelovima gradova, sigurnije je sva vrata iznutra zaključati prije polaska. Ovo će spriječiti lopove, koji čekaju prvu priliku, kako bi ukrali vrećicu, torbu ili druge vrijedne stvari iz automobila koji stoji na semaforu. Isto tako taj koristan „klik“ može spriječiti otmicu vozila.
Vozač bi trebao voditi računa o tome da se niti jedna vrata ne otvaraju sve dok automobil posve ne stane uz rub pločnika ili ceste, na parkiralištu ili u dvorištu, jer je tada to sigurno napraviti. Putnici u vozilu mogu biti nesmotreni i širom otvoriti vrata bez razmišljanja o posljedicama njihova postupka. Vozilo neka napuštaju na onu stranu na kojoj je nogostup ili rub ceste. Upozorite ih kada je sigurno izići iz vozila ako to čine na suprotnu stranu. Nikako ne dopustite izlazak putnicima iz vozila dok je ono zaustavljeno ispred semafora.
Djeca su sigurnija u stražnjem dijelu automobila izvan dohvata ručica na vratima - koja djecu često dovode u iskušenje. Ako imate automobil sa stražnjim vratima neizostavno uključite sigurnosne brave koje onemogućuju djeci otvaranje vrata iznutra (ako ne vjerujete da to može biti pogubno opasno pogledajte http://www.youtube.com/watch?v=4LF-bRKHapg). Bravice se kasnije jednostavno mogu otvoriti kako bi omogućili odraslima da izađu iz vozila bez da im netko mora otvoriti vrata izvana, iako je ponekad lijepa gesta da izađete iz automobila i otvorite svom putniku vrata. Ispadate pristojni, a zapravo ćete spriječiti nesmotrenost vaših putnika.
Birajte mjesto prekida vožnje za iskrcaj putnika da to za njih i za druge bude najsigurnije.


Sjedala















Upravo položaj vozačkog sjedala i dobar položaj vozača u njemu presudan je za upravljanje komandama vozila i preglednost iz vozila. Provjerite prije vožnje udaljenost sjedala i podesite ga ukoliko je potrebno. Kada kvačilo nije stisnuto, lijeva noga trebala bi biti lagano svinuta u predjelu koljena i zgloba. Ako je noga u „preravnom“ položaju biti će teško skroz pritisnuti papučicu i otpustiti spojku. Ako je pak noga previše svinuta koljena će udarati u poklopac vratila upravljača ili kotač upravljača. Tijelo je tada preblizu upravljaču. Ulazak i izlazak iz vozila u kojemu je sjedalo preblizu upravljaču zna biti vrlo teško. U automobilima s automatskim mjenjačem, pravilnu udaljenost provjerite na papučici kočnice i gasa koje su slično pozicionirane kao papučica spojke u automobilima s klasičnim mjenjačem.
Podnožje sjedala u pravilu ima funkciju za podešavanje. Namještanje sjedala, njegov položaj naprijed-natrag, gore-dolje ni u kojem slučaju ne izvodite nakon što ste krenuli s vozilom. Obavite to dok je automobil u stanju mirovanja. Sjedilo namjestite prema rečenome tako da vam bude udobno, da noge imaju potporu, ali i određenu slobodu kretanja.


Položaj upravljača
Iako u nekim osnovnim modelima automobila nema mogućnosti podešavanja, u brojnim modelima automobila upravljač se može podesiti prema visini i dohvatu. Namjestite upravljač tako da zadržite dobar pogled na kontrolnu ploču na kojoj su brzinomjer i drugi mjerači te sijalice za upozorenja i kontrolu. Ne zaboravite – podešavanja se rade dok vozilo miruje, prije polaska.
Nakon što ste podesili upravljač po visini, provjerite položaj vaših leđa. Upravljaču ne smijete sjediti niti preblizu, ali niti predaleko. Provjeru možete napraviti tako da ispružite obje ruke ispred sebe iznad upravljača s dlanovima okrenutim prema dolje i palčevima koji se međusobno dotiču. Držeći ruke ispružene, spustite ih na upravljač tako da su zglobovi spušteni na upravljač. Leđa i ramena ne smiju se „odvojiti“ od naslona sjedala. Ako je potrebno namjestite naslonjač sjedala.
Biti na dovoljnoj udaljenosti od kotača upravljača bitno je i zbog pravilnog rada zračnih jastuka. Vozači koji sjede preblizu upravljaču ne „ostavljaju dovoljno prostora“ zračnom jastuku da se u trenutku udara vozila u prepreku napuše. Za pravilan rad potrebno je 25 do 30 cm razmaka između upravljača i vozačevih prsiju. Zračni jastuci djeluju brzo, napušu se i ispušu u djeliću sekunde, tako da sila može izazvati ozlijede ako vozač sjedi preblizu.

Naslonjači za glavu
Naslonjači za glavu trebali bi biti namješteni tako da podupiru glavu vozača i putnika. To je važno za pasivnu sigurnost vozača i suputnika u vozilu, ukoliko dođe do sudara - udara vozila iza ili frontalnog sudara.
Neki automobili imaju fiksne tj. nepomične naslone za glavu, ali novija vozila u pravilu imaju podesive naslone za glavu. Naslone treba namjestiti na visinu do dvije trećine visine glave, odnosno malo više od visine očiju vozača i putnika. Glava mora nalijegati na naslonjač ili biti u uspravnom položaju tik do naslonjača.
Naslonjači za glavu na stražnjim sjedalima mogu biti spušteni kako bi si osigurali bolju vidljivost, ali samo dok na njima nitko ne sjedi. Ako prevozite putnike, upozorite ih da namjeste naslone, radi njihove sigurnosti. Nikada nemojte naslone sa stražnjih sjedala ukloniti iz razloga bolje vidljivosti iza vozila. Za bolju preglednost iza koristite i vozačka ogledala.

Sigurnosni pojasevi



















Kada ste sve podesili na red dolazi vezanje pojaseva. Donji dio pojasa trebao bi prelaziti i prianjati na kukovima, a ne na trbuhu. Gornji dio pojasa trebao bi ugodno prianjati uz gornji dio tijela. Ako na karoseriji automobila postoji podešavanje visine pojasa, namjestite ga tik iznad ramena. Lagano povucite gornji dio pojasa da ga umjereno stegnete, kako bi prionuo tik uz vaše tijelo. Svaka nepotrebna labavost omogućit će tijelu da se pomiče, što može biti opasno. Provjerite da pojas nije svinut, jer se svinuti dijelovi mogu urezati u tijelo ako vozilo naglo koči.
Korištenje pojaseva na stražnjem sjedalu nije samo propis, već je i potreba. Nema smisla osigurati samo one na prednjim sjedalima i dopustiti onima odostraga da ostanu ne-vezani s potencijalnom opasnošću (pri kočenju) od udara u stražnji dio prednjih sjedala. Nevezani putnici, djeca koja stoje između prednjih sjedala, ali i stvari ostavljene na polici zadnjeg stakla, predstavljaju u tim okolnostima smrtnu opasnost za vozača i suvozača.
Zato upozorite Vaše suputnike na potrebu vezivanja. Pobrinite se da su svi dostupni pojasevi u funkciji. Nikad ne smijete jednim pojasom vezati dvije osobe, jer njihova zbrojena težina (zbog naglog kočenja) može uzrokovati puknuće pojasa, ili ozljeđivanje osobe ispred.

Vozačka ogledala
Pošto ste namjestili vozačka sjedala, udobno se i sigurno smjestili posvetite pozornost vozačkim ogledalima. Namještanje ogledala funkcija je položaja sjedala. Unutrašnjim ogledalom morate jasno vidjeti cestu iza vašega vozila. U idealnim uvjetima ogledalo bi se trebalo postaviti u centralni položaj tako da bude poravnato s cijelim stražnjim staklom.
Praktično je namjestiti unutrašnje ogledalo malo više prema desnoj strani da slika iza obuhvaća više desnu stranu stražnjega stakla vozila, a s lijeve strane da vidite u ogledalu desni rub vozačeve glave. Ako vozite po gradu, po visini je dobro ogledalo podesiti tako da zahvaća donji rub stakla iza – odnosno da vozač bolje vidi ono što se događa tik iza vozila. Ako pak vozite autocestom, korisno je unutrašnje ogledalo podesiti po visini tako da slika u ogledalu zahvaća gornji dio stražnjega stakla, odnosno da vozač bolje vidi ono što je na većoj udaljenosti iz njegova vozila.
Vanjska ogledala moraju osigurati vozaču preglednost lijevo i desno od automobila. Namjestite ih tako da se u ogledalu vidi malo karoserije automobila (cca jedan do dva centimetra), a ostali dio slike treba omogućiti što bolju preglednost (širu sliku) s obje strane vozila.
Visina ogledala trebala bi biti podešena centralno, tako da se sa obe strane vozila vidi dio ceste i dio neba, a koristilo bi i podešavanje po visini u ovisnosti vozite li u gradu ili izvan njega – kao u slučaju s unutrašnjim ogledalom.
Ako vozite unatrag, vanjska ogledala mogu se spustiti kako bi vam pomogla pri manevriranju (da se vidi rubni kamen tik do vozila i sl.), ali ih poslije nemojte zaboraviti vratiti u početni položaj.
Vodite računa da se situacija oko podešenosti (sjedala, upravljača, ogledala) bitno mijenja već ako u automobil sjednete u kaputu ili bundi, u odnosu na to sjedate li u vozilo samo u majci ili vesti. Vaš položaj tijela i glave bit će za nekoliko centimetara drugačiji i po visini i po udaljenosti od upravljača i u odnosu na ogledala. I to je razlogom da uvijek, sve što je potrebno, podesite uvijek prije pokretanja vozila. Za to Vam je potrebno svega desetak sekundi koje puno znače za vašu sigurnost i udobnost vožnje. Nakon ovoga ćete se osjećati kao da ste Vi i vozilo „jedno tijelo“.

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Pauze kada se kamion ukrca na brod/vlak/zrakoplov

Mala škola prometnih propisa i sigurnosnih pravila II.-nastavak

Raskrižja u više razina