Svakodnevno
se iznenađujem! Svakodnevno sam u opasnosti! Svakodnevno se iznova
čudim: „Ljudi, pa je li to moguće?“ Jesmo li uistinu svi mi vozači
toliko bezobzirni, bahati, neuki, nekulturni, ili smo neznalice?
Problem prolaska raskrižjem s kružnim tokom prometa evidentan je. Ne
razumijem kako je to moguće. Toliko je takvih raskrižja izgrađeno u
posljednje vrijeme, a naši vozači nikako ne mogu (ili neće) naučiti
kako (sigurno) voziti njima i pri tomu ne ugrožavati druge sudionike
prometa.
Raskrižja uz cestovna čvorišta predstavljaju najveći rizik
za vozače u prometovanju. Prema našim, a također i stranim statistikama
i istraživanjima, trećina prometnih nesreća događa se na raskrižjima.
Za Republiku Hrvatsku točan podatak (prema Biltenu MUP-a za 2010.
godinu) je da se od ukupnog broja prometnih nesreća na raskrižjima
dogodilo 31,1 posto nesreća, ali i da je od ukupnog broja nastradalih
osoba u prometu 34,4 posto poginulo, teže ili lakše ozlijeđeno upravo u
nesrećama na raskrižjima i cestovnim čvorištima. Prema podacima nekih
stranih istraživanja (Engleska), vjerojatnost stradavanja na raskrižjima
šest je puta veća od stradavanja na jednoj od prometnih traka za
vožnje autocestom.
Na zapadnom izlasku iz Zagreba u smjeru Krapine, na staroj
zagorskoj magistrali nakon Zaprešića – a za potrebe kanaliziranja
prometnih tokova prema velikom (najvećem) nedavno otvorenom trgovačkom
centru – izgrađena su tri u nizu nova raskrižja, na razmaku od nekoliko
stotina metara. Od petlje u Zaprešiću stara je magistrala dobila po
dva prometna traka za vožnju u svakome smjeru i, tri „kružna toka“.

Široka,
gotovo ravna cesta mami na bržu vožnju – a onda najednom – raskrižje s
kružnim tokom prometa! Naglo usporavanje i najčešće nepravilan i
opasan ulazak automobila, koji voze usporedno, u „kružni tok“ –
relativno malog radijusa. Tu nastaju problemi bez obzira što je sve
naravno propisno označeno prometnim znakovima i s te strane ne vidim
problema.
Problem je u nepravilnom prolasku velikog broja vozila kroz
to raskrižje (ne želim spominjati registarske oznake vozila, jer
društvo je šaroliko, iako jedni vozači to čine učestalije od ostalih).
Zabrinjavajuće je da baš oni koji tu uglavnom svakodnevno voze čine
vožnju tim uzastopnim raskrižjima – opasnom za sve!

Prometni
znakovi - Znakovi obavijesti za vođenje prometa (osim ostalih: A27,
B01, B31, B62) obavješćuju sudionike u prometu o pružanju cestovnih
smjerova, rasporedu odredišta i vođenju prometa prema njima, križanjima
i čvorištima na određenom smjeru ceste i udaljenostima do odredišta.
Prometni znakovi „Raskrižje kružnog oblika“ (D05) označuje
raskrižje na kojem se promet odvija kružno, a položaj strelica na znaku
(znakovima) odgovaraju položaju cesta u konkretnim slučajevima. Ti
znakovi sugeriraju kretanje prometnog toka, ulazak u raskrižje,
prolazak raskrižjem i izlazak iz raskrižja prema odredištu. I to na
jasan i svima prepoznatljiv način kada se misli na smjerove prema
kojima se vozi nakon izlaska iz raskrižja.
Opasnost predstavljaju vozači koji ne voze onako kako su
nacrtane strelice i u smjeru tih strelica – kružno, kružnim raskrižjem
već povećavaju probleme u međusobnim odnosima pri susretanju.
Sijeku
prometne trake, ne odabiru prave putanje svojih vozila, najčešće
prilaze i provoze prevelikom brzinom, možda čak i bez provjera
mijenjaju prometne trake u raskrižju, pokazivače smjera ne uključuju
niti kod mijenjanja prometnih traka, a niti kod izlaska iz kružnoga
toka….
Takav postupak postaje još opasniji ukoliko usporedno voze (a to je
vrlo često zbog intenziteta prometa na toj dionici) dva niza vozila u
dvije prometne trake.
Zamislite odmah kako se opasnost multiplicira kada nekim
kružnim tokom vode tri ili više usporednih prometnih traka. takvo jedno
raskrižje (a o njemu smo već pisali na našim stranicama) postoji u
Zagrebu i dugogodišnji je „neslavni laureat“ po broju prometnih nesreća
u našemu gradu.
Nažalost impresivan broj vozača ne vozi svojom prometnom
trakom, kao da im je teško usporiti i kružnim kretanjem proći
raskrižjem – ne, oni voze ravno kao da se radi o ortogonalnom
raskrižju.
Treće raskrižje (R3), da stvar bude još kompliciranija, čak
se i u građevinskom smislu razlikuju. Naime, ceste koje izlaze (ili
ulaze) u raskrižje s kružnim prometom na tome raskrižju, imaju samo po
jednu prometnu traku za svaki smjer. Tu se još komplicira situacija,
jer ako vozači i prođu propisno kroz prethodna dva raskrižja (R1 i R2), u
trećemu (R3) „nedostaje“ jedna traka za izlaz, ako voze usporedo u
dvije kolone. Tu nastaje prava panika kako iz dvije trake u kružnome
toku ući u samo jednu na sjevernom izlazu iz raskrižja (za smjer
Krapina). Naime prometni znakovi - Znakovi obavijesti za vođenje
prometa na prethodna su dva raskrižja posve ista i ničim ne sugeriraju
da se radi o građevinski posve drugačije izvedenom raskrižju s kružnim
tokom.
Možda bi samo mala intervencija u znaku puno pomogla vozačima!
|
|
R1/R2
|
 |
 |
R3
|
Čak i Pravilnik o prometnim znakovima, signalizaciji i
opremi na cestama, u poglavlju „D. Znakovi obavijesti za vođenje
prometa“, a u članku 45. koji govori koji su to „Znakovi obavijesti za
vođenje prometa u prvom stupnju“, u točki 4. propisuje kako treba
izgledati znak „raskrižje kružnog oblika“, tumači da znak D05 označuje
raskrižje na kojem se promet odvija kružno
te da „položaj strelica mora odgovarati položaju cesta na terenu“.
Možda bi zaista u ovome konkretnom slučaju ovakvi znakovi
posve jasno davali vozačima do znanja kako proći raskrižjem a da pri
tome nikoga ne ugroze. Dakako da se u ovoj (kao i u svakoj drugoj)
prometnoj situaciji može dogoditi i ono što ovim načinom prikaza nije
obuhvaćeno, ali tada se vozi prema ostalim pozitivnim propisima i
sigurnosnim pravilima. Jasno nam je da ni naš temeljni propis koji
uređuje prometovanje (Zakon o sigurnosti …) ne tretira baš sve slučajeve
koji se u prometu mogu dogoditi.
Znam da će neki od Vas čitatelja odmah skočiti na noge i
reći da je to nemoguće, da je u suprotnost s ovim ili onim domaćim ili
međunarodnim propisima, da se ne može za svaki specifični slučaj raditi
precizan znak – pogotovo na složenim, prometno kompliciranim i
zahtjevnijim raskrižjima …. znam, znam sve to! No, nekako se ne mogu
oteti dojmu da bi se na
ovim konkretnim raskrižjima, na dionici
ceste kojom često vozim, uvelike pomoglo vozačima, bar onima koji ne
poznaju konkretnu situaciju, ali i onima koji možda ne znanju kako
pravilno proći tim raskrižjima.
Zato pazite
ako vozite tim konkretnim raskrižjima – ali i svim drugim raskrižjima s
kružnim tokom prometa. Nisu raskrižja s kružnim tokovima prometa baš po
svemu sigurnija od klasičnih. Njihova je najveća prednost što nema
klasičnih lijevih skretača, vozila iz suprotnog smjera i križanja
njihovih tokova, ali dvostruko se mora paziti na preplitanja i
neodgovorna mijenjanja prometnih traka u samom „kružnome toku“!
Primjedbe